TOEVAL GEZOCHT is een grootschalig project voor jonge kinderen met 15 kunstenaars op 15 scholen verbonden aan de tentoonstelling van Heringa/Van Kalsbeek in het Stedelijk Museum. De werkwijze is geïnspireerd door de Reggio Emilia-benadering. Op basis van de analyse van het werk van het kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek zijn vraagstellingen geformuleerd en uitgewerkt. Hiermee werken vijftien geselecteerde beeldend kunstenaars samen met een team gedurende zes weken op even zoveel basisscholen in Noord-Holland wekelijks twee dagdelen met één groep leerlingen in de leeftijd van 4 – 7 jaar. De kinderen zijn vanaf het eerste moment protagonist. Hun onderzoek en experiment geven de richting aan. Hun gedachten, hypotheses, strategieën, ideeën, werkwijzen, vragen en voorstellen vormen het brandpunt en onderwerp van onderzoek en documentatie van het project. Dit onderzoek naar de verbinding van de expressieve talen van jonge kinderen met de artistieke talen van Heringa/Van Kalsbeek wordt op iedere school begeleid door een kunstenaar, een leerkracht en twee stagiaires van de Academie voor Beeldende Vorming en de PABO. Werkstukken van de kinderen en documentatie van het proces worden na afloop geëxposeerd in het Stedelijk Museum.
Roos Langendorff
Kunsteducatie vind ik een belangrijk onderdeel van het leerproces dat een kind doormaakt. Wanneer een kind in staat is om creatieve oplossingen te bedenken dan kan het hem/ haar ook helpen op andere leergebieden. Kijken naar kunst leert kinderen ook de wereld om zich heen opnieuw te bekijken en zich te verwonderen over voorheen misschien vanzelfsprekende dingen. Het onderzoeken en oplossingen vinden om een idee tot uitdrukking te brengen vind ik minstens zo belangrijk als het eindresultaat. Als bevoegd docent beeldende vorming en BIK kunstenaar geef ik workshops en projecten op scholen of locatie. Ik ontwikkel workshops op verzoek en begeleid deze zelf of waar nodig met collega kunstenaars.