Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Wesley ontdekt in de donkere plek de touwen die wij gisteren hebben gespannen. Hij begint de touwen over de hele plek te spannen maar laat dit al snel weer liggen. Er worden geen dingen aan of over de gespannen draden gehangen.

Valesca en Iris gaan verder met de donkere plek. Er wordt niet veel meer
'gebouwd' maar de plek wordt gebruikt om te spelen. Er wordt een slurf bevestigd van binnen naar buiten waar doorheen wordt gepraat. In de hut spelen Iris en Valesca met klei en rode verf, wat er precies in de plek wordt gespeeld wordt niet duidelijk.

Sebastian heeft zijn tent verder opgebouwd. Hij wilde de plek nóg donkerder.

"Ik wil het heeeel donker maken. Hoe donkerder het is, hoe nikser je kunt zien'.

"Het wordt zo donker als de aarde."

De tent krijg een tekening van een achtbaan opgeplakt en de zijkant een tekening van iets dat nog geen naam heeft.

Wesley is in het midden van het atelier ook een hut aan het bouwen. hij legt een rol behang over een tafel.
"nou Valesca, dit is mijn donkere hut"

Valesca is gestopt met spelen in haar donkere plek.
"Ik wil geen lange dag, ik wil een korte dag."
Ik vraag haar wanneer de korte dag stopt.
"Wanneer de lange dag weer komt."

Reflectie

Er ontstaan ineens meerdere donkere plekken in het atelier. Die van Valesca, Sebastian en Wesley. De een is eenvoudig de ander uitgebreider.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als we ze de ruimte zouden geven in het atelier. Misschien kunnen de donkere plekken met elkaar worden verbonden zodat ze bijelkaar op bezoek kunnen komen net zoals we ons dat hebben afgevraagd bij de mollen. Het thema donker en licht begint nu echt te leven bij de kinderen. Er komen donkere plekken met communicatiemogelijkheden naar buiten, er worden diamanten gemaakt, vuur en televisies waarin allerlei verhalen afspelen.
De volgende week wil ik hun laten experimenteren met de tovermachine (een kopieerapparaat). De kinderen hebben aangegeven in het begin van het project dat ze wilden gaan toveren. Met dit apparaat kunnen ze licht en donker maken. We kunnen dit niet met alle kinderen doen dus wil ik hun ook nog een ' bouwproject' aanbieden in de grote hoek. Nu er nog maar 2 dagen over zijn wil ik proberen om tot een gezamelijk werk te komen. Ik wil de kinderen vragen wat we met hun persoonlijke verzamelingen kunnen doen (de dozen en inhoud van de postvakken). En hoe we deze met elkaar tot een grote verzameling kunnen maken.

43

dinsdag 02-10-07

dag 13
2 oktober 2007
De donkere hoek aan het eind van de dag, genoeg onderzocht...
Opzet voor de donkere hoek aan het begin van de dag
Sebastian werkt verder aan zijn donere plek
Sebastian's donkere plek
In Sebastian's donkere plek
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.