Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Jitte en Isis werken in de rode hoek. Jitte: "Dit wordt een groot eiland, maar iemand anders mag er ook aan werken!"
Isis:"Kijk naar het zwaard die uitsteekt"
Ivana

Na het zien van de dia-show gaat Elma met een groepje in de rode hoek werken. Dit heet nu 'het eiland met wolvenbos'. Boven de lichtbak is een roze lampenkapje opgehangen zodat de kinderen hier ook meer de ruimte in kunnen bouwen.
O.a. Eline en Petros zijn hier bezig. Ze bouwen aan het eiland, en kijken door het luchtgaatje van de lichtbak.
Linda

Eline en Ilse komen elkaar tegen in de in de rode hoek. Eline wil stukken van het wolveneiland afhalen zonder een bedoeling. Ik zeg haar dat Hanneke gevraagd had om dingen die vast zitten te laten zitten en er juist meer bij te maken. Samen met Ilse besluit ze dan om het mooier te maken. Ze steken er rietjes in. "Het wordt mooi, het lijkt wel een prinsesjeseiland".
E. haalt dan twee doosjes ergens anders weg Hier reageert I. tegen. dat was een bedje."
Ik laat E. zien dat er naast de lichtbak allerlei zaken staan waar ze van mag pakken. Ze pakt een bol wol en na enige tijd knippen ze daar samen stukjes af. "Kijk dat is een matrasje, en dan is dit (het doosje) het bedje voor de grote wolf en dat (het dekseltje) voor de kleine wolf"
Er komt nieuwe rood brooddeeg en E. pakt en grote klomp. Ze gaat daar mee kneden en zegt steeds tegen me wat ze voelt.
Na een tijdje vraag ik haar of ze er ook iets voor het wolveneiland van kan maken. Ze maakt een grote platte "pannenkoek" en doet daar steentjes en draadjes wol in. "Kijk, het is een mannetje" Ik maak een foto en zeg dat als ze er mee verder gaat ik weer een foto zal maken. Enige tijd later: "kijk het mannetje kijkt verdrietig"
Inmiddels is Petros er ook bij gekomen.
Ze gaan samen verder het wolveneiland mooi maken terwijl Ilse allemaal steentjes aan het lampenkapje vastplakt. Rietjes die in het wolveneiland staan worden ook aan het lampenkapje vastgemaakt waardoor uiteindelijk het geheel de hoogte in groeit.
Met touw maakt Eline vogeltjes die weer aan het ijzerdraad boven het lampenkapje vastgemaakt worden.
Petros ontdekt intussen dat je door het gaatje van de lichtbak kan kijken. Er ligt van alles in. Als ik van hem een foto wil maken gaat E. aan de andere kant door het gaatje kijken. "He, ik zie Eline" zegt Petros. E. wil ook aan de andere kant staan en dan moet P. op haar plaats staan. Ja, zij ziet het ook.
Elma

Reflectie

Elma had zich even terug getrokken naar de keuken. Om rust te vinden en zo goed een weggetje te kunnen volgen. En om Eline te kunnen volgen. Ze pakt veel, maar weet niet wat ze er mee moet doen. Ze maakt geen verhalen en is vooral bezig met pleasen. Het is lastig om haar zelfstandig ergens lang aan een ding te laten werken.

Linda

Eline (6jaar en derde groeper) is eigenlijk de hele ochtend in de rode hoek geweest maar mede omdat ik daar ook was. Ze heeft veel dingen ondernomen en sprong regelmatig van de hak op de tak. Om haar te stimuleren en te voorkomen dat ze te veel ergens in bleef hangen (bijv. het kneden van het brooddeeg) heb ik haar regelmatig proberen uit te dagen iets met de materialen te doen. Ze bleef heel zintuigelijk maar er kwamen nu toch meer resultaten van haar hand. Echt samenwerken en plannen maken is moeilijk voor haar.
Elma

50

het rode eiland

dag 12
26 september 2007
het gaatje in de lichtbak
aan het werk
het mannetje huilt, het mannetje lacht.
Jitte, Isis, Petros
samen een wolvenbedje maken
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.