Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De kinderen hebben dit keer allemaal een schort aan, want er gaat gewerkt worden!
Er wordt begonnen om een heel groot stuk papier, maar al snel worden er verschillende dingen gekozen. Rowan en Benjamin werken met plastic klei op een spiegeltje. Volgens Rowan is de afdruk van de klei op de spiegel "de lucht van de klei" en dat komt omdat het potje open heeft gestaan.
Jasper is bezig met scheerzeep op een spiegel. Hij zegt:"mijn handen zijn nog blond..., ik voel dat het aan me zit!"
Later is Jasper bezig om twee stukken touw met een ijzerdraadje te verbinden en vertelt dat hij het in zijn kamer op gaat hangen om zelf aan te gaan hangen. Op de vraag of dat sterk genoeg is, zegt hij: "Een steen gaat het stevig houden" Damian probeert twee touwen aan elkaar te binden "zonder knopen, met dingetjes....Hé, nou springt hij los... als laslijn...."
Jasper bedenkt vervolgens dat hij er ook een hangmatje van kan maken "...die hang ik in mijn kamer en dan ga ik er vanmiddag in liggen als ik moe ben...." "...dan heb ik nog twee touwtjes nodig...oe die is sterk...zit lekker aan elkaar....ou lekker hoor!..."
Thorsten heeft ondertussen een bamboe stokje gepakt en wil hulp om er een ijzerdraad aan te bevestigen. Zodra hij vertelt dat het een miereneter is, komt Jango aanlopen om te vertellen hoe een miereneter er uit ziet: "...een miereneter heeft een platte staart... dunne bek en een lange tong... daar zuigt hij de mieren mee op... hij is zo groot (wijst tussen zijn handen)..." Thorsten vindt zijn miereneter al wel goed... het uiteinde van het stokje is dun, dus de bek. Hij lijkt er verder niets mee te doen, maar Elma ziet later dat Thorsten kleine stukjes piepschuim in het stokje stopt, dat zijn de mieren...!

Ivana

Reflectie

Een productieve ochtend. Je merkt dat de kinderen na een half uur, echt een diepere concentratie krijgen. Het is nog steeds heel veel ontdekken, doen, voelen, resultaten zijn voor de kinderen helemaal niet zo belangrijk.
Woensdag maken we de opdracht wat kleiner en laten we sorteren op 4 kleuren.

19

miereneter

dag 05
10 september 2007
de lucht van de klei
touwtjes aan elkaar
miereneter
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.