Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We zijn de dag begonnen met het bekijken van de film The Bowerbirds.
Vervolgens is de groep in drieën opgedeeld en zijn de kinderen hun verzamelde materiaal gaan ordenen. De geordende verzamelingen werden aan elkaar getoond.
Beau en Kim hebben een gezicht in de regen gemaakt
Kaj maakt van steengruis en water een papje waarmee hij een andere steen beschildert:
Kijk ik ga verven, net als die Bowerbirds.

Tijdens het verzamelen was Jet druk bezig met het ordenen in kleine doosjes. Ze haalde stenen uit de zak met gevonden voorwerpen en takjes van dennenbomen en pluimbloemen. Deze legde ze bij elkaar in een doosje omdat in het pluimtakje net zulke zwarte puntjes zaten als op de steen. Het pluimtakje was zwart met grijs en wit en dit zit ook in de steen.

Patricia, Pauline, Danielle

Reflectie

De gesprekken liepen snel ten einde. De kinderen gingen liever aan het werk, dan erover te praten.

We deelde ons in drie groepen op. Ik ging met mijn groep de verzamelde spullen bespreken. Ik probeerde door middel van verschillende vragen het gesprek op gang te brengen. Ook had ik een houten raamwerk bij mij waar het verzamelde materiaal in geordend kon worden. Maar de kinderen reageerde alleen met korte antwoorden en ze waren snel afgeleid. De kinderen wilden er een spinnenhuis van maken.
Uiteindelijk werd er wel geordend, alleen niet op de manier waarop ik het verwacht had. Tijdens het bouwen van het spinnenhuis gebruikte de kinderen de verzamelde voorwerpen en deze kregen een bewust plekje in het spinnenhuis. En daarin zag je toch een soort ordening. Bijvoorbeeld op kleur en vorm.

Danielle

06

ordenen

dag 03
10 september 2007
allerlei dingetjes
Jet en Joyce kadootje voor Kay
portret van juf Patricia door Beau
het satéstokje van Daan
een gezicht om van te houden door Beau
gevonden in het bos door Kay
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.