Mithushanee
Aan het einde van onze wandeling scheurt de tas van Mithushanee kapot. Zij perst haar tas met de armen tegen zich aan om geen dingen te verliezen. Later in het atelier legt zij haar verzamelin, voornamelijk blaadjes, in een ronde kaasdoos. Dit doet zij behoorlijk fanatiek tellend.
Later bespreken wij haar verzameling. Dat gaat moeizaam, haar Nederlands is erg slecht. Zij trekt zich voor mijn gevoel in zich zelf terug.
Later maakt zij een tekening naar aanleiding van haar verzameling. "Wat heb je vanochtend gedaan?" was de vraag. Opvallend is de expressie die in deze tekening ligt. In de klas is zij eerder onopvallend, vaak lijkt zij in gedachten en niet erg betrokken.
Tijdens het tellen van de blaadjes en de tekening leerde ik haar van een totaal andere kant kennen.
(E)
In het tweede gedeelte van de ochtend hebben een aantal kinderen getekend. Zij kregen de vraag mee. "Wat heb je vanochtend gedaan?" Bij nader inzien had ik liever willen vragen "Wat heb je verzameld?" De eerste vraag is wel interessant, maar is volgens mij te abstract.
(E)