Kennismaking in het atelier
Voor de tweede keer komen de kinderen kennis maken met ons en met het atelier. Ze komen in een rij binnen. Wij vragen de klassenassistenten om net als de vorige keer een plek te zoeken voor het kleed waar wij op gaan zitten om een boek te lezen.
Daarna moedigen wij de kinderen aan een eigen plek in het atelier te zoeken. Kinderen lopen door elkaar heen – er vormen zich groepjes en sommige kinderen gaan op, in, of onder dozen zitten. Een aantal kinderen aarzelen en gaan in eerste instantie op een stoel of een bankje zitten.
Eva leest opnieuw het boek voor.
Aanvankelijk was er een nieuwsgierige stilte. Later werden de kinder ietwat wilder.
(E)
BESPREKING van de kennismaking :
De vorige keer toen de kinderen kennis kwamen maken met HET ATELIER waren ze rustig en luisterden aandachtig naar het verhaal. Nu was de ervaring van ons allen anders. Er was meer reuring in het geheel en er leek veel te gebeuren toen ze op zoek gingen naar hun plek. Er werd gesprongen op dozen, eraan getrokken, gescheurd, zakjes werden kapot geknakt, etc....
N.a.v.het gebeuren met de dozen komt de vraag boven : WAT IS CHAOS? Een doos was stuk gegaan en toch zat het kind erin alsof het een tonnetje was. een ander stond bovenop de doos te springen. Is dit vernielen of heeft het een andere functie voor het kind? En is kapot maken CHAOS of niet? Wanneer benoem je het als chaos en wanneer niet? En wat is onze eigen beeldvorming hieromheen? (H)