Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Hoe voelt rood? Madelon (ogen dicht): ik voel zacht, stof, ik voel bloed
Casper – ik voel dat het een beetje glad en zacht is
Sanne – dit voelt glad-koud
Dit is zacht en dit ook
Naomi – dit is ruwzacht (stof)
Reneé – en dit voelt een beetje glad zacht (bolletje wol)
Wessel – echt? Ik voel dit ribbelig zacht
Fin (mand op zijn hoofd) ik voel ribbelig, en als je zo drukt voel je een stekel
Wessel – echt? (zet mand op zijn hoofd) ik voel dat niet
Casper – dit is juist glad hoor
Madelon – ja als je de stokjes zo strijkt, zijn ze glad hoor
Finn – de dobbelsteen is glad Hoe ruikt rood? Ieuw de sap is niet meer goed. Het stinkt. Het is ook bruin. Nu hoort het er niet meer bij.
We doen het weg, Wes
Reneé – de blaadjes zijn ook niet meer goed; verrot, die moeten ook weg hoor
Naomi – dit ruikt best lekker.
Reneé – ruikt dit naar zweetvoeten? (een schoenlepel)
Sanne – weet niet
Casper – ik ruik niks
Reneé – zijn het zweetvoeten?
Finn – nee ik ruik echt niks
He deze… (rol plastic touw/waslijn)
Wes – deze ruikt vies
Reneé – plastic ruik ik. Dit potje ruikt niet naar plastic… naar bos
Madelon – ja, de blaadjes zaten er in joh
(In de keuken wordt gekookt)
Wes – ik ruik nu de koekjes
Naomi – dit ruikt naar een meneer (papier)
Juf – welke meneer
Naomi – gewoon een meneer, meneren ruiken zo Nu nog kijken naar rood?
Zucht… hebben we al gedaan
We leggen het alleen nog mooi neer

Reflectie

Ancella zegt dat de kinderen niet geinteresseerd bleven na het voelen, kijken en ruiken. Ze wilden "doen"!
Ze had zelf geen idee wat voor vraag ze de kinderen had kunnen stellen om ze weer op een onderzoekspad te krijgen.
Liesbeth oppert dat ze de kinderen een lange verzameling kan laten maken, of een hoge, een ronde .........

16

rood voelen en ruiken

dag 04
10 september 2007
we leggen het weer mooi neer.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.