Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Ouderbijeenkomst
Om de ouders beter te informeren over het project, hebben we een bijeenkomst georganiseerd. De leden van het team stellen zich voor en vertellen waarom ze aan dit project mee doen. Yvonne vertelt waarom de school ervoor gekozen heeft aan dit project mee te doen. De Reggio-Emilia-aanpak past bij de Ontwikkelingsgerichte visie van de school. Ook ouderparticipatie vindt de school erg belangrijk.

Adelijn legt uit wat de werkwijze is van het project; uitgaan van de interesses van het kind, zonder vooropgezet plan, maar wel met structuur. Zo zijn we begonnen met verzamelen, en werd er uiteindelijk van verzamelde stenen een vulkaan gebouwd. De vulkaan is toen een nieuw uitgangspunt voor het project geworden. Maar het verzamelen leeft ook nog bij de kinderen, ze brengen nog steeds spullen naar hun verzameldoos. Tijdens het project proberen we te werken vanuit de visie van Reggio Emilia. Adelijn legt uit wat dit precies inhoudt, en hoe je dit terugziet in onze werkwijze. Yvonne wijst op de '100 talen' die kinderen spreken.Hierna krijgen de ouders de gelegenheid om te vertellen wat ze van het project vinden, en hoe hun kinderen er op reageren. Alle kinderen blijken ook thuis te praten over wat ze doen in het atelier. Zo vroeg Annemarie aan haar moeder hoe een vulkaan werkt, en had Zubair het ook steeds over vulkanen. Ze vinden het ook erg leuk om met hun ouders samen te tekenen in het atelier. Henk herinnert zijn ouders er steeds aan dat ze de volgende dag samen naar het atelier gaan. Ook het feit dat er kunstenaars op de school zijn vinden ze erg interessant.

De ouders vinden het zelf ook leuk om tijdens de inloop zelf aan de slag te gaan, sommigen kunnen nu eindelijk eens zelf hun creativiteit benutten, omdat ze dat vroeger zelf op school nooit mochten. Ook zien ze tijdens de inloop hoe hun kinderen zich gedragen in het samenzijn van klasgenootjes.

Adelijn vertelt dat er een tentoonstelling in het Stedelijk Museum komt, waar waarschijnlijk ongeveer twee werken van deze klas tentoongesteld zullen worden. Momenteel is er al de tentoonstelling van Heringa en Van Kalsbeek, die naast de aanpak van Reggio Emilia de inspiratiebron voor dit project vomrt. We willen in november met de klas, ouders en kunstenaars naar het museum toe, daar krijgen we een rondleiding. De ouders reageren hier erg enthousiast op. Ook zullen we afsluitend een tentoonstelling op school of in de buurt maken.

31

Ouderbijeenkomst

dag 08
20 september 2007
Na de inloop kwamen veel ouders op de tussentijdse informatieochtend
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.