Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We zitten in een kring, de kunstenaars hebben allemaal één plastic tas bij zich. Yvonne: We gaan zo meteen nog een keer op pad, maar dit keer gaan we het een beetje anders doen. Zubair: Eén zakje maar. Annemarie: Eén zakje maar? Hoe gaan we dan met zijn allen dat delen? Yvonne vraagt de kinderen wat ze denken te gaan doen. Anouar denkt dat ze spullen gaan halen. Leila: Maar welke spullen? Ze komen met allerlei ideeën; stukken speelgoed, flesjes, plastic, takken, glas. Yvonne: Misschien kunnen er groepjes verschillende dingen zoeken. We gaan nu zoeken met een doel. Johan, wat voor spullen gaan we nou zoeken. Johan: Kijk als je veel meer spullen zoekt, kun je ook een grotere vulkaan maken. Yvonne: Ja, wat heb jij nodig voor je vulkaan? Johan: Veel stenen, en bloemen die goed prikken. Yvonne: Waarom heb jij bloemen die prikken nodig? Wat ga je daarmee maken dan? Johan: Als er iemand op stapt gaat het ontploffen. Adelijn denkt dat het een goed plan is om buiten te gaan zoeken naar zware en lichte dingen. Adelijn: Waarom horen zwaar en licht bij elkaar? Annemarie: Omdat een steen is hard en een veer is licht. En een veer is zachter dan een steen omdat een veer is iets anders dan een steen. Omdat een steen is harder, omdat een veer gaat stop. De klas gaat in groepjes van drie naar buiten, twee groepjes verzamelen zware dingen en een groepje lichte dingen. Het groepje van Mirjam zien een grote bouwzak met zand staan. Ze lopen erheen. Mirjam: Zullen we eens voelen of we hem kunnen tillen? Ze proberen hem met zijn allen op te tillen maar het lukt niet. Mirjam: Is het zwaar of licht? Allen: Zwaar! Anouar: Kom we gaan zand eruit halen! Mirjam: Is zand altijd zwaar, Amancio? Amacio: Ja. Dan laat Mirjam hem een zandkorrel pakken, en vraagt of deze ook zwaar is. Amancio komt tot de conclusie dat zand pas zwaar is als je er heel veel van hebt. De kinderen zitten in de kring en bekijken de verzamelde zware en lichte dingen. Om beurten zoeken ze iets heel zwaars of lichts uit. Adelijn: Hey Johan, wil jij een ander ding uitzoeken wat heel zwaar is? Het allerzwaarste van wat je hier ziet. Johan: Nou, ik zie een beest hier, dit is een oorkruiper.

Reflectie

Het praten in de kring kan niet te lang. Sommige kinderen haken af, en het praten lijkt snel abstract voor ze te worden.
We hebben achteraf een gesprek over het belang van praten. Stellen we de goede vragen?
Geerly vind het belangrijk dat de kinderen beleven en doen. Mirjam is het daar mee eens.
Ik merk op dat praten soms 'sleuren' wordt, dat je iets uit ze probeert te krijgen en dat voelt niet goed. Tegelijkertijd vind ik het gesprek wel belangrijk, het is een manier om je gedachten 'vast te pakken', voor jezelf in en communicatie met anderen. Dat het voor deze kinderen niet gemakkelijk is wil niet zeggen dat we het niet moeten proberen.
Op welke manier?
Mirjam suggereert om een activiteit te koppelen aan het praten, ook in de kring. We hadden bijvoorbeeld een kring van de gevonden voorwerpen kunnen maken, van licht naar zwaar. Dat vinden we allemaal een goed idee.

11

zwaar/licht

dag 05
11 september 2007
Het verzamelen van zware en lichte dingen wordt alles uitgestald en besproken
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.