Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

TOEVAL GEZOCHT - ABBS Sloterplas

Amsterdam

TOEVAL GEZOCHT is een grootschalig project voor jonge kinderen met 15 kunstenaars op 15 scholen verbonden aan de tentoonstelling van Heringa/Van Kalsbeek in het Stedelijk Museum. De werkwijze is geïnspireerd door de Reggio Emilia-benadering. Op basis van de analyse van het werk van het kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek zijn vraagstellingen geformuleerd en uitgewerkt. Hiermee werken vijftien geselecteerde beeldend kunstenaars samen met een team gedurende zes weken op even zoveel basisscholen in Noord-Holland wekelijks twee dagdelen met één groep leerlingen in de leeftijd van 4 – 7 jaar. De kinderen zijn vanaf het eerste moment protagonist. Hun onderzoek en experiment geven de richting aan. Hun gedachten, hypotheses, strategieën, ideeën, werkwijzen, vragen en voorstellen vormen het brandpunt en onderwerp van onderzoek en documentatie van het project. Dit onderzoek naar de verbinding van de expressieve talen van jonge kinderen met de artistieke talen van Heringa/Van Kalsbeek wordt op iedere school begeleid door een kunstenaar, een leerkracht en twee stagiaires van de Academie voor Beeldende Vorming en de PABO. Werkstukken van de kinderen en documentatie van het proces worden na afloop geëxposeerd in het Stedelijk Museum.

Beeldverslag

Abbs Sloterplas

Uitdagen tot leren is uitdagen tot leven!

Abbs Sloterplas is in de eerste plaats een algemeen bijzondere school.
Ieder kind heeft het recht op een kans om zich op eigen wijze en naar eigen kunnen zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Abbs Sloterplas wil kinderen die kans geven, door in een veilige omgeving het leerproces zo natuurlijk en ontspannen mogelijk te structureren, zodat er ruimte ontstaat om de leerlingen uit te dagen nieuwe dingen te leren.
Zonder zelfvertrouwen blijft kennis bij weten. Het onderwijs is er daarom op gericht om de zelfstandigheid van kinderen te versterken door hen medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen ontwikkeling, het vertrouwen in elkaar te vergroten door hen daar waar kan samen te leren werken en hen de vrijheid te gunnen zelf oplossingen te vinden door samen op onderzoek uit te gaan. Door kinderen op op deze manier te betrekken bij het onderwijsproces, worden ze gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen.

Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.