Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We hebben een korte kring met Raymondo, Kelsey, Fiona en Jonah.
De 'werken' van de vorige week worden mbv de foto documentatie herbeleefd en besproken.

Foto 1,2,3, 4
Ondertussen staat er op tafel een doorzichtige bak met water.
K: Waarom staat daar water?
Nynke: Hoe kun je het water laten bewegen?
J: Rietjes

We pakken rietjes en Raymondo gaat als eerste blazen in het water.
R: Er is golven, kom samen doen, oh kijk grote golven.

Aandachtig blazen ze in het water.
R; Ik kan met 2 rietjes.
De andere kinderen pakken nu ook 2 rietjes. Iedereen blaast in het water.

Dan ziet Raymondo een luchtbel onder de vaas.
R: Ik zie een steentje (hij duwt met zijn vinger op 'het steentje')
F: Ik wil ook voelen.
Nu tasten ze gezamenlijk de vlek af.

N: Wat zagen we nu?
K:bubbels
R:Handen bewegen in het water

Serie 2 foto 1,2,3,4
N: Weet je wat ik doe ik pak verf (ecoline)
E:Wat is dat, straks wordt het water vies.
R: Die verdrinkt
N:Wat verdrinkt?
R: Die bubbel.....

R: Als je nog 1 pakt, dan gaat het kleuren.
N: Okee ik pak nog een kleur

De kinderen blazen er weer in met de rietjes

R:Het gaat bewegen, het water
K:roeren. (K. pakt een willekeurig stukje houtskool en roert door het werk)
R: Blauw
R:Nu wordt hij groen.
N: Welke kleur is hij nu?
J:Zwart
N:Wat zie je nu?
R: Net was het paars, na paars komt groen
R: Een rietje (bedoelt blazen) dan wordt het misschien een andere kleur

Als laatste vraag ik de kinderen de 'beweging' te tekenen.

serie 3 foto 1,2,3,4
Na het tekenen van beweging pakt R. een bolletje en duwt hem in het water.
Vervolgens duwen alle kinderen ballen in het water.
R:He ze zinken niet?

Reflectie

R: Als je nog 1 pakt, dan gaat het kleuren
R: Een rietje (bedoelt blazen) dan wordt het misschien een andere kleur
J:Zwart

Een paar uitspraken die misschien betekenisloos lijken, maar voor mij opvallend. Namelijk Raymono vraagt om nog een kleur, hij weet blijkbaar dat het dan een andere kleur wordt. Ik wilde eigenlijk alleen de beweging zichtbaar maken door de ecoline die zo mooi beweegt.
Raymondo brengt ons naar de verandering van kleur door mengen.

Wat mij ook opviel is dat Jona (het autistische jongetje) plotseling iets zegt. Hij 'corrigeert' namelijk Raymondo. De kleur is namelijk op een gegeven moment niet meer paars maar zwart.
Ik vond het opvallend dat hij bij de kleur zwart hij de behoefte heeft daarbij iets te zeggen, wat hij normaliter niet doet. Ook kiest hij voor de kleur zwart om de beweging weer te geven.

15

water bewegen

dag 06
10 september 2007
water wordt bewogen en een ontdekking
water verandert
ballen in het water
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.