Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Het atelier van kleur - II

Basisschool Delfshaven, Rotterdam

In januari 2011 start het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam met het atelier van kleur op OBS Delfshaven. De kinderen van groep 1/2 gaan acht weken lang op onderzoek naar het wezen van  kleur. Kunstenaar Eugenie Bakker zal samen met het team de kinderen begeleiden in hun ontdekkingen en experimenten.
Twee ochtenden per week werken de kinderen in het atelier. Het team hoopt tijdens dit atelier erachter te komen hoe deze kinderen kleuren verzamelen en maken, hoe ze erover denken en praten, hoe hun avontuur van kleur gaat verlopen. In een apart lokaal naast het kleuterlokaal is een atelier ingericht om dit onderzoek mogelijk te maken. Alle werkochtenden worden zorgvuldig in beeld en woord gedocumenteerd en steeds wordt met het hele team gereflecteerd over de volgende interventies.

Beeldverslag

Het atelier
Een klaslokaal naast het lokaal van de kleuters is ingericht als atelier. Allereerst is alles leeggehaald, zijn de muren wit geverfd en is de vloer bedekt met wit stucloper.
De transformatie van het lokaal blijft niet onopgemerkt. Kinderen en leerkrachten kijken af en toe met nieuwsgierige blikken om het hoekje en door de ramen. Elke verandering wordt door de kinderen nauwkeurig in de gaten gehouden. Nadat het atelier wit en schoon is gemaakt, brengt Eugenie een aantal elementen van kleur aan. Zo hangt er een foto van een landschap en reageerbuisjes met daarin gekleurd water. Marguerite en Eugenie bouwen van witte dozen een kastenwand. Voor elk kind is er straks een eigen kastje. Voor de kerstvakantie is de inrichting zo goed als klaar. Op 4 januari 2011 zal het atelier van kleur van start gaan.

Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.