Sinds de grote vakantie zitten de kinderen van groep 3A van De Familieschool bij elkaar in de klas. Ze leren elkaar steeds beter kennen en er ontstaan nieuwe vriendschappen. Alle kinderen hebben de afgelopen tijd leren lezen en schrijven. En als je dat kunt, dan kun je een brief schrijven aan je beste vriend waarin je vertelt dat hij zo goed is in kungfu. Of de uitnodiging lezen om ‘heel voorzichtig’ te werken met de draaimachine die een vriendje een dag eerder maakte op de gang.
In de klas heeft het team ieder kind een eigen postvakje gegeven. En er is een atelierkast met heel divers materiaal, zodat de kinderen elkaar naast brieven ook andere spannende dingen kunnen geven. Zou je ook iets aan elkaar kunnen vertellen door met houtjes en zilverdraad een piepklein glinsterend dingetje voor een ander te maken?
Als je samen iets maakt, hoe praat je dan met elkaar? Doe je dat alleen met woorden of ook met je handen en met het materiaal? Aan het eind hopen we dat we kunnen zeggen: de kinderen hebben veel nieuwe mogelijkheden onderzocht om zich uit te drukken en te communiceren, dus in meer talen dan alleen de verbale, aldus kunstenaar Hanneke Saaltink.
Beeldverslag
Hanneke Saaltink
In 2008 deed ik als kunstenaar mee aan het project Toeval gezocht voor het basisonderwijs. In een onderbouwgroep van de Montessorischool in Heerhugowaard werkte ik veertien dagdelen met de kinderen, de leerkracht en een stagiaire in een speciaal voor het project ingericht atelier. In dit project kon ik mijn rol als groepsleerkracht verenigen met mijn rol als beeldend kunstenaar. De ervaring die ik opdeed tijdens het project veranderde de manier waarop ik keek naar de kinderen in mijn klas én de processen die de kinderen tijdens het project doormaakten inspireerden mijn beeldende werk. Bekijk hier het project dat Hanneke eerder begeleidde.
In 2011 rondde Hanneke haar opleiding Master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten af. Klik hier voor meer informatie.