Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag willen de kinderen eindelijk hun toneelstuk opvoeren. Het blijkt alleen best moeilijk om met zijn negenen tot één idee te komen. Ze voeren eindeloze discussies over de kleinste detaïls.

Op het podium staat de lamp achter het papier. Nu zie je de schaduwen door het papier heen. Ze maken foto's van elkaars schaduw. En terwijl ze allerlei houdingen en bewegingen aannemen ontstaat het idee om een paar kinderen een schaduwspel te laten spelen terwijl de anderen hun tekst voorlezen. Niet iedereen is het hiermee eens. Uiteindelijk komen we samen toch tot een voorstelling.

Marit heeft een lied gemaakt over snoepjes. Ze leert het aan de anderen; 'als ik het even alleen zing dan kunnen de julie het in je hoofd zingen'. 
Al snel zijn ze het erover eens dat ze na afloop van het lied snoepjes (en chipjes en koekjes?) willen uitdelen. Maar hoe?
Ze komen er niet uit. Er worden dingen gezegd als: we moeten niet bv. 7 doen want 7 kan je niet delen.
Ze willen 3 groepen maken waarvan de een koekjes, de ander snoepjes en de derde chipjes uitdeelt en krijgen onenigheid over welke groep dan wat uitdeelt. Ze praten lang over waar die snoepjes etc. dan in moeten; als je ze in je zak doet vergeet je ze misschien en dan doe je je broek in de wasmachine en ja ... hoe dat er dan weer uitziet....? Kaylee oppert om patatzakjes te vouwen waar Asmara het helemaal niet mee eens is.
Uiteindelijk worden er toch patatzakjes gevouwen; eerst met witte blaadjes, daarna met gekleurde. De zakjes worden gevuld met evenveel zelf- (van papier) gemaakte snoepjes. Op de rand van het podium vullen ze de zakjes door samen steeds tegelijk een bepaald aantal snoepjes in de zakjes te doen.
Asmara bedenkt om de bestaande kleurengroepen in de klas te gebruiken bij het uitdelen. 

Aan het eind van de ochtend voeren de kinderen hun voorstelling op voor de rest van de klas. De schaduwen beelden uit wat de anderen voorlezen. En na afloop krijgen verschillende kinderen gekleurde zakjes met zelfgemaakte snoepjes. 
Asmara deelt er 2 uit aan Chenoa. Als ze naar huis gaat wordt ze ineens erg verdrietig omdat ze nu zelf niet meer zo'n mooi zakje heeft. Maar Chenoa is veel te blij met haar cadeautjes om ze weer terug te geven.

Hanneke

Ik: Nou gaan jullie straks oefenen voor het toneelstuk, zouden jullie schaduwen ook mee kunnen spelen, denk je?Allemaal: Jahhh!Asmara: Als er maar licht is.Ik: Hoe zouden we dat dan moeten doen?Kaylee: Dan moeten we .... Dan staat dat hele witte doek zo. Dan gaat 't lichtje zo branden....Asmara: En dan gaan wij toneel spelen.Kaylee: Ja, en dan leg ik ‘m op de grond (de tekst?). En dan staat daar de schaduw maar dat briefje dat zie je dan niet. En dan zeg je: ‘kom we gaan naar de camping, kom we gaan uitpakken. En toen gingen we naar het strand'. Zoiets.  Asmara: Als je daar naar toe gaat dan leg je die tekening, die met die lamp gemaakt is daarop en dan gaat dat daar naartoe en dan is die tekening dat wij bv. naar het strand lopen. En dan zie je dat zo ook.
......Ik: Nu moeten jullie even goed luisteren of je dit een goed idee vindt en of je het helemaal snapt en of je dat ook wil.Cheyenne: Ik snap het niet.Ik: Dan moet je even vragen wat ze precies bedoelt.Ik vind het ook wel ingewikkeld, hoor.Asmara: Dan kunnen wij tekeningen maken van onszelf en als er dan gelezen wordt over het strand; ‘kom we gaan ...Kaylee: We kunnen ze ook uitknippen. en dan met een stokje vastplakken met plakband of met lijm.Mila: Neee.Kaylee: Dat we alles gaan uitknippen en spelen in de lamp.Mila: Nee, het is veel leuker om zelf te spelen.
.........Allemaal door elkaar.Juf Hanneke: Zou het alle twee kunnen misschien; dat sommige kinderen zelf spelen en sommige achter het witte papier ...
Door elkaar: Ja, ja, maar....
Mila: Dan kan je het namaken en dan...
Asmara: Dat hebben we toch al gedaan.
Mila: Maar dan kan je iemand spelen. Bv. Kaylee speelt bv. mij en dan doe ik iets en dan doet Kaylee iets met die pop, dan doet ze zo.
Dat je het alle twee ziet.
Kaylee: Ja, en eentje is groot en eentje is klein.
Want als ‘ie verder staat dan is ‘ie heel klein en als ‘ie dicht bij staat dan is ‘ie heel groot.
Mila: Je kan bv., nou ik maak Sanne en dan lezen wij het met z'n tweeën. En dan doe ik bv. het poppetje van Sanne en dan...
Asmara: ..dan doet Sanne het poppetje van jou.
Mila: Nee, nee ik bedoelIedereen vult aan en roept door elkaar. Juf Hanneke: Is het handig als we dan nu de teksten erbij halen, zodat we dat oefenen kunnen?

76

Het toneelstuk

dag 18
27 april 2009
Heel veel discussie.
Marit en Sanne oefenen samen hun tekst.
Voorgelezen teksten bij het schaduwspel.
Het publiek.
Compilatie van de voorstelling.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.