Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We beginnen de atelierochtend met het bekijken van elkaars knikkerbaan. Hoe werken de banen, kan de knikker er overheen rollen? Waar kan de knikker verder nog naar toe?
Calvin en Sydney vertellen dat hun knikkerbaan, die ze vorige week gemaakt hebben, niet blijft staan. Dick komt met een paar oplossingen: Je kunt er een plankje tegenaan zetten of een balkje eronder. Calvin en Sydney willen er niet mee verder, maar anderen mogen van hen er wel aan verder werken.

Dick gaat al snel een van zijn oplossingen uitvoeren. Hij maakt een balkje onder het schuine pad van de knikkerbaan. Hij vertelt tijdens het testen aan iedereen wat hij heeft gedaan.
Later voegt Thijmen zich bij Dick. Thijmen heeft vorige week een knikkerbaan gemaakt die uit zichzelf kon blijven staan (driehoekvorm). De jongens voegen beide knikkerbanen samen tot één hele lange knikkerbaan. De baan bouwen ze op, gesteund tegen een muurtje, waardoor het schuine stuk van de knikkerbaan goed blijft staan. Het parcours wordt weer uitgebreid getest. Als de knikker uit de baan schiet past Dick de onderdelen even aan, waardoor de knikker er bij de volgende poging goed overheen rolt. Dick en Thijmen geven commentaar op wat er gebeurt. Het testen van de lange knikkerbaan levert veel bekijks op van de anderen in de groep. De baan gaat heel snel! Thijmen noemt het een achtbaan.

Als ik aan ze vraag of ze ook aan iemand hun knikkerbaan kunnen uitleggen, zonder dat je de baan kunt zien, besluiten ze om een tekening te maken. Op een lange rol dun karton begint Dick het uiteinde van de baan te tekenen en Thijmen begint een eind verderop met het begin. Ze werken naar elkaar toe, kleuren de baan in. Daarna schrijven ze erbij welk materiaal erin verwerkt is. Ook tekenen ze er knikkers en pijlen in om te laten zien welke weg de knikker over de baan volgt. Tijdens het werken overleggen de jongens met elkaar wat ze doen, met welke kleur en ook besluiten ze samen wat er bij geschreven moet worden.

Marieke

Dick en Thijmen tekenen hun knikkerbaan:

Dick: Kijk dan, moet je dat een beetje en dan zo, met het bruin een beetje.
Zo kijk,
Thijmen: Effetjes wachten
Dick: Met zwart moeten we verder.
Thijmen: Waarom zwart?
Dick: Die hebben we nodig
....
Dick: We moeten er nog bijschrijven wat het allemaal is.
Hout
Thijmen: Met karton en plastic
Dick, over het woord plastic: Dat gaan we juist weer hier schrijven [aan het einde van de knikkerbaan, bij de plastic koker]
Dick: Hij gaat heel hard
Calvin: Hij gaat heel goed
Thijmen: Hij is heel onstevig
Alex: Hij is hartstikke stevig
Dick: Hij is inklapbaar
[Dat wordt uiteindelijk bij de tekening geschreven]

Reflectie

We merken dat de kinderen snel geneigd zijn om te gaan knikkeren. Ze willen dan van elkaar winnen en spelen dan korte wedstrijdjes tussen het werken in het atelier door. Dit aspect pakken Hanneke, Maaike en ik er nu uit. We verbinden een wedstrijdelement aan het bouwen van de knikkerbanen. Aan het einde van het project willen we een wedstrijd gaan houden met de gebouwde banen.

67

Hele lange knikkerbaan

dag 16
20 april 2009
Knikkerbanen van Calvin en Sydney en van Thijmen.
Dick tekst zijn eerste knikkerbaan.
De hele lange knikkerbaan van Thijmen en Dick.
Van aanpassing tot knikkerbaan.
De knikkerbaan tekenen.
Zo ziet onze knikkerbaan eruit.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.