Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag gaan we naar buiten om te kijken waar de dieren die we geboetseerd hebben nou eigenlijk wonen. Misschien kunnen we zelfs wel wat meenemen om in de klas een omgeving te maken voor de kleidieren.

We zien in het bos naast de school veel molshopen, konijnenholen en nesten hoog in de bomen. Overal blijken kleine beestjes rond te kruipen. Koen doet een wormpje in zijn tas. Romie is verontwaardigd en als ze zegt dat hij ook je tas opeet laat Koen hem geschrokken weer vrij. 
Tim neemt een klein beetje aarde van een molshoop mee voor in de klas en Asmara pakt het 'zachte' van de molshoop. Als Chenoa een heel klein naaktslakje meeneemt schraapt ze ook een beetje zand van de grond.

In de klas neemt Chenoa niet snel het woord. Maar in het bos loopt ze vaak vooraan, ze praat honderd uit en ziet van alles. 's Ochtends was ze ook al binnen gekomen met een boek waaruit ze mij meteen een plaatje van een mol en een vleermuis liet zien. "Zal ik het boek meenemen?"vroeg ze voor we naar buiten gingen.

Hanneke

Asmara: Ze plukken alles van de natuur en in de natuur daar leven wij ook in dus je moet er maar 1 doen.

De kinderen zien een grote berg zand en noemen dat het mollenvakantiehuis.
Tim: Weet je wat ik vind? Een hele kolonie van de mollen.

Romie: Ik vind het net zo interessant om een roodborstje te bekijken, hij kwam net naar mij toe en toen joegen Asmara en Cheyenne hem weg.

De kinderen horen een specht:
Asmara denkt een paard
Cheyenne: oh, ik vind het eng.
Chenoa: is het een raaf?
Romie: het is een specht.

45

Waar wonen de dieren?

dag 11
31 maart 2009
Molshopen.
Een heel klein beetje aarde voor een molshoop in de klas.
Kijk, een verotte paddestoel.
Een hele zachte boom.
Kleine beestjes, plantjes en een beetje zand om mee te nemen.
Hoor je de specht? Asmara ziet hem zelfs.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.