Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vanaf het begin van het project liggen er blokjes hout in de materiaalkast.In de vijfde week van het project brengen we takken uit het nabijgelegen bos in als nieuw materiaal. Hier wordt direct op gereageerd door een aantal kinderen.Javier en Jens beginnen bij het hout. Ze onderzoeken wat er allemaal ligt, kloppen met kleine blokjes hout op grote takken. Later beginnen ze aan een groot houtblok dat ze willen doorzagen. Er wordt een zaag gehaald en de jongens gaan verwoed aan de slag.Als Javier en Jens eet- en drinkpauze gehouden hebben zijn Calvin, Sydnee en Marijn er ook bij gekomen. Na kort overleg besluiten de jongens om samen en om beurten met de zaag in de boomstam te zagen.
Ze blazen het zaagsel weg om te zien wat ze doen en ze overleggen over hoe ze het beste de stam doorgezaagd kunnen krijgen.Lisa, Lara, Sanne, Julie en Lotte kiezen ook voor het hout vandaag. Lisa begint met het samenbinden van een aantal grote takken. Later stapt ze over op kleine takjes, draad, aluminiumfolie, kaarsvet en plastic bakjes waar ze allerlei poststukjes voor zichzelf van maakt.Lara, Sanne, Julie en Lotte halen wol uit de materialenkast in het lokaal. Ze omwikkelen allemaal een tak, of meerdere, met de wol

Marieke

Calvin, Javier, Sydney en Marijn zagen om beurten in een boomstronk.
Juf Marieke: Wat zijn jullie aan het maken?
Calvin: Een knikkerpot en een knikkerbaan

Dick komt erbij staan, terwijl Marijn aan het zagen is:
Dick: Marijn kan er niets van
Sydney: Jawel
Javier: Hij doet het gewoon heel rustig

27

Hout bewerken

dag 08
23 maart 2009
Javier en Jens ontdekken het hout.
Welke geluiden kun je maken?
Om beurten zagen.
Javier, Calvin, Sydney en Marijn zagen om beurten
Lisa start met grote takken en eindigt bij kleine takjes versierd met aluminiumfolie
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.