Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De onderzoeksvraag was vandaag: Waarmee kun je geluid maken, en op verschillende manieren?

Wesly heeft een ‘klapper' van AZ meegenomen. Dat is grappig! Daar komt geluid uit... Eerst gingen we in de kring het geluid maken met kapla houtjes. Hierna mochten de kinderen andere materialen zoeken waar je geluid mee kan maken. Er werden plakband en stenen gepakt, grote blokken die heel veel lawaai maakten als je die op de grond liet vallen. Maar als je ze op elkaar sloeg, dan maakte ze ook nog veel kabaal. Bij het vallen van de blokken maakte Jori en Daniek zich enorm bezorgd voor de kikkervisjes want die schrokken zich rot. Je zag de visjes echt schrikken.Sommige maakten hoge tonen en anderen lage tonen. Maar je kon natuurlijk ook de bakken met kraaltjes pakken en die heen en weer bewegen. Dat gaf weer een heel ander geluid. Ella bedenkt dat je het piepschuim tegen elkaar aan kunt wrijven. Ze stond erbij te swingen. "Het sneeuwt!" riep er eentje toen de piepschuim uit elkaar viel. Het lokaal werd gevuld met verschillende geluiden. Irma pakte de djembe en ging daar ritmisch op slaan. De kinderen werden aangetrokken door het geluid en kwamen in de kring waar ze meegingen doen in het ritme.Toen ieder kind een geluid had gevonden gingen we naar de speelzaal. Daar gingen we in een kring zitten en met zijn allen onze geluiden laten horen. We probeerden om soms heel veel geluid te maken en soms heel weinig. Nu mochten de kinderen groepjes maken om samen geluiden te maken. Gingen ze dan alle geluiden tegelijk doen of naar elkaar luisteren? Het werden verschillende groepjes. Het groepje van Romy ging als een echt orkest waarvan Romy dan de dirigent was. Het groepje van Enya maakte prachtige zachte geluiden.De kinderen genoten allemaal zichtbaar. Sommigen namen de geluiden met hun lichaam op en gingen mee bewegen op het ritme.

Plakband wordt aan elkaar geplakt en weer los getrokken. Als de kinderen naar het geluid luisteren hoor je Ella zeggen "Dat is als een dekbed".

Daniek "Ik heb naast mijn bed een hele voller staan."

Coen heeft twee mandjes naast elkaar en een blokje erop gelegd zodat je een 'brug' ziet. Hij tikt met ander stokje op het blokje.  "Ik heb een brugliedje"

Reflectie

Het was mooi om te zien waar de kinderen allemaal geluiden mee konden maken. Het was ook heerlijk om die koppies te zien glunderen. Het was zo duidelijk te zien dat ze lol hadden.De tape die in het begin werd gepakt gaf een prachtig zacht geluid. Het was verrassend om te horen waar de kinderen die geluiden dan weer op vonden lijken: Het geluid van een dekbed of knikkers.De kinderen konden nu volop genieten omdat ze zelf de geluiden mochten zoeken en zelf mochten bepalen hoe ze die geluiden wilden brengen. Toch was het interessant om te zien dat ze naar een gezamenlijk ritme zochten en als Irma dit zachtjes op de djembe aangaf dan gingen ze gelijk heel enthousiast mee doen, maar op hun eigen manier.Elk kind had een andere voorkeur voor geluid. Het kon Ruby niet hard genoeg zijn en July zocht naar zachte bijzondere geluiden zoals het knippen of scheuren van papier.Je merkt gelijk dat als je de kinderen hun weg laat gaan, en jezelf niet te bang bent voor het overdonderende geluid, het heel goed gaat.

25

Geluiden zoeken ... muziek

dag 24
20 april 2009
Wat hadden we een lol!!!
Romy dirigeert het orkest.
Wesly ontdekt geluid.
Coen vindt overal geluiden.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.