Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag gingen we naar het bos. In vier groepen van vijf kinderen liepen we door het bos en allemaal bezig met verzamelen. "Wat vind je mooi?" "Wat kan je gebruiken?" In bijna alle zakjes kwamen spullen. Op school aangekomen mochten de kinderen hun spullen op een wit blad neerleggen hoe ze dat zelf wilde. Er ontstonden verschillende composities.

Daarna mogen de kinderen gaan bouwen, ook met het gevonden materiaal. Wat meteen opvalt is dat de grote blokken toch echt de start is om te gaan bouwen en ook de kapla.

Lorainne probeert telkens andere dingen. Omhoog bouwen lukt haar niet. Het valt telkens om en ze geeft het op. Ze gaat plat verder bouwen en maakt een lange rij van plankjes. Dan ontdekt ze de 'stervorm' en bouwt omhoog. "Ik ga hoog bouwen en heb ik straks een stoel nodig". Ook de ster glijdt kapot. "Ik ga gewoon een stapel maken". Na stapelen valt de stapel om en hoor ik Lorainne zeggen "ik ruim het weer op!" Ze legt alles terug in het bakje en ruimt alles op.

Lorainne pakt een bakje en stopt er kapla in. Ze roept naar Ruby "je moet zelf een bakje pakken" "zal ik laten zien waar de bakjes zijn?" De meiden vullen hun plastic bakjes.
"Mijn bakje is voller" zegt Lorainne tegen Ruby. "Hij is al heel ver"(ze bedoelt vol) "Nog voller".
Lorainne laat aan mij een plankje zien en zegt "die lag helemaal onderaan" (ik zie dat ze het onder uit de kist van de kapla heeft gepakt). Ze begint met bouwen.

07

Verzamelen in het bos

dag 08
3 maart 2009
Lorraine bouwt (serie 1).
Lorraine bouwt (serie 2).
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.