Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Maandag 16 maart 2009Na twee weken voorbereiding is het dan zo ver, de kinderen gaan aan de slag in het atelier. Het ochtendritueel gaat zoals gewoonlijk. De kinderen komen naar het lokaal met de ouders en nemen afscheid van elkaar. De ouders kunnen kennis maken met Wolf en Renate. Juf Doro start de schooldag zoals gebruikelijk. Daarna gaan de kinderen mee naar het atelier. In het atelier worden eerst overalls en sokken uitgedeeld. Willem zegt: ‘Ja, met de sokjes aan zijn we echte kunstenaars.’ Daarna leest Wolf een verhaaltje voor van Max Velthuis: Krokodil en het meesterwerk. Het gaat over een wit schilderij. Felicia zegt: ‘Er staat niets op’. Efecan reageert: ‘Mooooi!’. Samen met de kinderen beeld Wolf zich in wat er allemaal op het schilderij kan staan. Mare ziet er heel de wereld in. De kinderen krijgen de instructie een plekje op het papier te zoeken en hier een weg naartoe te tekenen. Tijdens de instructie zegt Jamila: ‘O, mijn overall is vies, maar dat mag….toch?!’. Amine kan niet wachten en zegt: ‘Mogen we nu dan beginnen?’ De kinderen gaan per groepje hun plekje ‘veroveren’ op het papier. De rest kijkt toe. Wanneer ze dit gedaan hebben mogen ze kijken waar er nog iets bij moet. Ze gaan fanatiek aan de slag. De een tekent heel nauwkeurig. De ander tekent in grote gebaren. Efecan zegt: ‘Hij krast meester’, waarop de meester zegt: ‘Geeft niet’. Dan is het tijd voor drinken en fruit. De kinderen zitten uit te rusten en bekijken hun werk van een afstandje. Wie klaar is met eten en drinken mag zijn naam op zijn overall schrijven. Juf Doro kijkt terug op de activiteiten in het atelier deze ochtend: iedereen heeft een overall gekregen, er is naar een verhaaltje geluisterd, iedereen heeft een plekje op het papier gezocht, er is getekend en er zijn grapjes gemaakt. Het was een geslaagde eerste atelierochtend, waarbij alle kinderen met veel enthousiasme hebben gewerkt.

Verhaal: ‘Het meesterwerk’ Max Veldhuis
09:15 Willem “Ja, met de sokjes aan zijn we echte kunstenaars.” 09:25 Felicia Bij verhaal over het witte schilderij; “Er staat niets op” 09:25 Efecan Bij verhaal over het witte schilderij; “Mooi”
09:30 Amine “Mogen we nu dan beginnen?”
09:30 Jamila Tijdens uitleg tekenen,wanneer ze een krijtje heeft; “Oh mijn overall is vies, maar dat mag...toch?”
09:45 Mare Kijkend naar het witte schilderij; “ik zie de hele wereld” 10:00 Efecan “Hij krast meester”. “Geeft niet” zegt meester Wolf

02

Alles krijgt nu kleur

dag 01
16 maart 2009
De eerste sporen worden achtergelaten
De kinderen kleuren het papier, hun handen en overalls
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.