Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

11.40 – 11.55 uur

Julio pakt iets in met verschillende kleurtjes plakband. Hij staat heel intensief te plakken. Als hij ziet dat ik kijk draait hij zich weg. Als ik vraag of ik mag zien wat hij maakt zegt hij : “Nee”.
Ik ga een stukje verderop zitten en hij besteedt geen aandacht aan mij. Vlak bij hem zijn een paar meisjes elkaar met tape aan het inwikkelen. Hij loopt erheen, kijkt blij en roept “Oohhh!” Hij staat even te kijken en loopt dan terug.

Even later staat hij bij een kastje waar aan één kant veel plakband aan en op is geplakt. Hij staat het los te trekken en te knippen. Dat kost veel moeite – het zit goed vast. Hij blijft prutsen en trekken tot het loslaat. Als hij er een heel stuk aftrekt, roept hij triomfantelijk “Zo!” en kijkt trots rond. Uiteindelijk heeft hij alles eraf.

Met Nicky en Renee, die zijn komen kijken, ontstaat het idee om weer tape om het kastje te wikkelen. Ze pakken ieder een rol tape en lopen achter elkaar aan om het kastje heen. Als een rol leeg is, pakt Julio een nieuwe rol, steeds in een andere kleur. Hij haalt ook andere kinderen in bij het omwikkelen van het kastje – hij loopt achter het kind langs, terwijl hij de rol plakband van zijn ene hand naar zijn andere doorgeeft vóór het kind. Dat gaat heel snel, hij haalt zo makkelijk een paar kinderen achter elkaar in. Hij zegt ook een paar keer “ik ga je inhalen”. Er gaan steeds kinderen weg, maar er komen ook weer anderen bij. Daniel, Tyrese, Shendley, Reuel doen ook een tijdje mee.

17

Inwikkelen en losknippen

dag 07
1 april 2009
Nicky met plakband dat net van het kastje is getrokken
Eerst haalt Julio het plakband van het kastje, dan begint hij het opnieuw in te wikkelen
Julio begint te knippen en de andere kinderen gaan mee doen
Nicky knipt de losse stukjes weg
De kinderen vinden het steeds weer interessant om elkaar in te wikkelen
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.