Het is weer muziekles!
We openen de les zoals altijd met een warming-up en een rondje voor elkaar zingen.
Ook praten we over de vorige keren muziekles, wat voor geluiden we hebben gehoord en getekend. Vanaf vandaag gaat er een voicerecorder mee naar huis. Wie heeft er al een idee van geluiden die hij wil opnemen thuis?
Kringgesprek:
Jalila: "Ik heb een trompet.
Iris: "Mag die een keer mee naar school?"
Iris: "Juf Iet heb jij dat apparaatje voor ons?"
Iet: "Een recordertje."
Iris: "Ik ga daar wat over vertellen."
Waarvoor gebruikten we dat eerder? Om in de muziekhoek dingen op te nemen.
Iris: "Deze mag vanaf vandaag iedere dag met iemand mee naar huis. Juf Iet hangt een lijstje op, waar hij is en wie er aan de beurt is. Maar waarom gaat deze mee naar huis? Wat heb ik jullie gevraagd de laatste 2 keer?"
- Muziek
Iris: "En we hadden het over de geluiden die je thuis kunt horen. Luna, jij had een snurkend iemand getekend. Jij zou aan je moeder kunnen vragen of zij het snurken wil opnemen! Dan kunnen we het hier luisteren en kunnen we snurkmuziek maken."
Iet: "Maar dat kan met alle geluiden van thuis."
Iris: "Bijvoorbeeld het geluid van de douche."
Iet: "Of van de WC."
Iris: "Wie heeft er nog een geluid in gedachten, wat je deze week zou willen opnemen?"
Valentijn: "Rock & Roll."
Iris: "Als er thuis radio of muziek aanstaat kun je dat ook opnemen."
Evi: "Ik zou het geluid van de piano opnemen."
Jalila: "Mijn toeter."
kind: "De WC"
Colin: "De WC die doorspoelt." (maakt doorspoel geluid)
Noa: "Mijn hondje die blaft."
(alle kinderen maken honden blaf geluidjes)
Iris legt uit hoe het apparaatje werkt. Vertel ook vooral even hoe je heet aan het begin van de opname!
Het recordertje brengt het 'geluiden van thuis' onderwerp naar een heel concreet niveau, iedereen kan zich heel goed voorstellen dat hij thuis is om zijn geluid op te nemen.