In het speellokaal zijn 5 hoeken om dingen te doen: twee muziekhoekjes met instrumenten, een luisterhoek met tekeningen, een tekenhoek en een vioolhoek.
De kinderen gaan opgewonden het lokaal binnen, het ziet er heel anders uit en ze vinden snel hun plekje.
Veel oudere kinderen storten zich op de vioolhoek. De regel is: er mogen maar 4 kinderen tegelijk bij de violen en er wordt zittend gespeeld. Als je klaar bent, mag je ruilen met iemand die staat te wachten.
Er wordt volop gemusiceerd, getekend en ook geluisterd. De luisterhoek is de eerste hoek die voor iets anders wordt gebruikt; na een minuut of 40 is daar een groot kussengevecht gaande...
De kinderen lijken moeite te hebben met concentratie. Omdat er zoveel te doen en te beleven is in het speellokaal, is een aantal kinderen aan het rondzwerven zonder een keuze te maken.
De vrijheid aan keuzes is voor sommige kinderen moeilijk, wat moet je doen als alles mag?
Voorstel van juf Patricia is om zo'n situatie als een circuit aan te bieden: in groepjes alle hoekjes om de beurt langsgaan om te werken. Dat gaan we de volgende keer proberen.