Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We willen de ouders en opa's en oma's graag laten zien en ervaren wat de kinderen het afgelopen half jaar allemaal hebben meegemaakt tijdens de muzieklessen. Het muziekatelier is volledig ingericht, vandaag met een speciale tentoonstelling met van ieder kind een tekening. De kring met kussens zal vandaag veel meer mensen moeten herbergen.
Een trio van Amsterdam Sinfonietta is er ook: Nicoline van Santen en Petra Griffioen op viool. Vandaag worden zij ondersteund door Servaas Jessen op contrabas, wat erg leuk is, want een contrabas hebben we nog niet in de klas gehad.

We hebben alle bouwstenen van onze muzieklessen in deze les verwerkt: we beginnen al luisterend naar mooie vioolmuziek. We zingen het namenliedje, de kinderen improviseren en spelen de Irish Jig met Sinfonietta. Er is muziek om naar te luisteren en muziek om aan mee te doen. Ook laat een aantal kinderen hun eigen muziekstukjes horen en krijgen de ouders een geluidsmassage.

Observatie

De kinderen gaan bij hun ouders in de kring zitten. Het is heel leuk om te zien dat zoveel ouders en ook grootouders mee zijn gekomen. Het namenliedje is erg leuk, de ouders doen ook meteen mee. Dan speelt Sinfonietta de Irish Jig, met deze keer 8 kinderen tegelijk op viool (we hebben violen bij geleend van andere scholen). We wisselen een keer, zodat 16 kinderen op viool kunnen spelen. Iedereen zingt het liedje mee “stok in de lucht zo hoog als je kan, zet je voeten stevig neer...” Juf Debby en de kinderen zonder viool doen mee op 'luchtviool'. Bij het vrije gedeelte laten de vioolkinderen mooie geluiden horen met Petra, zoals “tanden poetsen” of piepen. Maar ook kinderen zonder viool en ouders doen mee aan deze improvisatie: zij gebruiken hun stem om een muzikaal gesprekje met Petra te voeren.

Daarna vertelt juf Debby over het project: De geluiden van thuis. Het Skylander groepje van Dani, Djalil, Beau, Jesper met Evi als invaller laat hun muziekstuk horen.
Dan is het grote orkest aan de beurt: dit waren tot voor kort nog 2 aparte groepen, maar zij hadden in de laatste les spontaan en in grote overeenstemming besloten samen 1 groot orkest te vormen.
Fiep, Luna, Lieke, Meena, Sven, Don, Enzo en Nikki laten hun muziekstuk horen.

Sinfonietta speelt nog een mooi mee-doe muziekstuk, waarna we met z'n allen “iedereen die trommelt is een muzikant” zingen.

De kinderen geven hun ouders, grootouders of elkaar een geluidsmassage. Daarna sluiten we af zoals altijd: met mooie muziek! De kinderen gaan lekker liggen en doen hun ogen dicht.

Reflectie

Het was een hartstikke leuke ouderles! Heel leuk om te zien dat er zoveel belangstelling is. De sfeer in de les was geweldig. Wij hopen dat de ouders er net zoveel van genoten hebben als wij!
Een mooie manier om de lessen op school af te sluiten.

42

Ouderles

dag 18
12 juni 2013
Het muziekatelier
Het Sinfonietta trio speelt
Er zijn veel ouders en grootouders gekomen
De Irish Jig op viool
Een groepje violisten
Petra met de violisten
Stok in de lucht!
Opperste concentratie
Het grote orkest
Djalil en Nyah laten zien wat een geluidsmassage is
Dan mogen de kinderen hun ouders masseren
Luna in actie
Fiep krijgt een massage
Eindritueel: ontspannen met muziek
De ouders van Boaz bekijken zijn tekening
Impressie ouderles
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.