Vandaag willen we weer, net als vorige week, in kleinere groepjes werken. We beginnen gezamenlijk in de klas. Christine heeft haar fluit meegenomen en speelt een muziekstuk aan het begin.
We zingen het goededag lied en praten over vorige keer. We vragen een paar kinderen iets te laten horen dat ze vorige week hadden gedaan.
We kijken naar een aantal filmpjes. Dan wordt de groep gesplitst en gaan wij met de eerste helft naar het muziekatelier. Na ca. 20 minuten wordt gewisseld.
De kinderen zijn zeer geïnteresseerd in de fluit van Christine. Zij speelt een stuk en vraagt de kinderen dan “Wat voor gevoel hebben jullie bij deze muziek?”
Fiep: “Vrolijk”
Sofia: “Super vrolijk”
Enzo: “Zielig”
(Het begin van het lied was verdrietig en het eind vrolijk).
Dan verklankt Christine een tekening van Boaz. Hij houdt deze zelf vast. Aan het eind is er een grijns op het gezicht van Boaz te zien en hij zegt dat hij tevreden is met de interpretatie van zijn tekening.
De kinderen vinden het weer erg leuk om filmpjes van elkaar terug te kijken. Een paar kinderen hadden vorige week heel geconcentreerd hun tekening verklankt. Zoals Dannah met de triangel. We vragen haar om haar muziekstuk te laten horen. Dannah speelt terwijl juf Debby de tekening vasthoudt. Ook vertelt juf Debby over de douche die Luna en Fiep gingen oefenen. Luna en Fiep laten het aan de klas horen, op de violen natuurlijk.
In het muziekatelier valt vooral Don op. Hij zit heel geconcentreerd de hele tijd op een triangel te spelen. Danny ging muziekmaken met papier: hij ging in het midden van het muziekatelier bewegen met papier dat hij door de lucht zwaaide.
Dannah gaat in het muziekatelier wederom aan de slag met haar tekening van vorige week. De nieuwe tekening van vandaag komt er ook bij. Ze gebruikt vandaag schudeitjes om de tekeningen te verklanken. Op een gegeven moment maakt ze een soort compositie door de schudeitjes op bepaalde plekken op de tekening te leggen.
Een aantal kinderen zijn nu heel intensief bezig met het verklanken van tekeningen. Het is mooi om te zien hoe kinderen dit omarmen. Dannah is weer heel geconcentreerd met haar tekening bezig, maar het is geweldig om te zien hoe zich dit ontwikkelt: er komt een tekening bij en er wordt een compositie op papier neergelegd.
Danny was heel bijzonder bezig te zien, maar helaas wist hij de camera te ontglippen en heb ik het niet vast kunnen leggen! Hij zei « muziek » en ging toen met zijn tekenpapier geluiden maken.
Juf Marjanne had wel het gevoel dat de kinderen weer wat meer input nodig hadden voor de activiteit in de klas. Alhoewel er steeds weer mooie nieuwe tekeningen worden gemaakt had zij wel het gevoel dat het met tekenen in de klas een beetje stagneert. De kinderen die klaar waren met tekenen mochten elkaar een geluidsmassage geven, wat ook door een aantal kinderen werd gedaan.
Het was heel leuk dat Christine haar fluit mee had genomen, je zag de kinderen heel geconcentreerd luisteren en de muziek riep ook meteen emoties op (zielig, vrolijk,...).