Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We hebben besloten om de muzieklessen in het speellokaal te doen - het klaslokaal is te klein om met 30 kinderen een beetje te kunnen bewegen.

Ook wil Debby de les beginnen zonder te praten, om te kijken of het makkelijker is voor de kinderen om er met hun aandacht bij te blijven.

Ook heeft Debby een namenliedje voor de kinderen gemaakt: "Goede dag! Trippel trippel trap...wie zijn er allemaal op de stap?". Daarna mag iedereen zijn of haar naam zingen en de klas zingt het na.

De kinderen vertellen wat ze in de muziekhoek allemaal hebben gedaan en we praten over muziek.

Juf Marjanne heeft haar klarinet meegenomen en speelt voor de kinderen.

Observatie

De kinderen komen vol verwachting binnen, Debby zit al in de kring te spelen.
Ze gaan op de kussentjes zitten, dan zingen we samen "Donghi Mombe Mbudzi".

Dan legt Debby haar mbira weg. Ze begroet de kinderen door te zwaaien. De kinderen zwaaien terug. Er volgt een warming-up zonder woorden: de kinderen zijn erg geconcentreerd.

Dan pakt Debby de gitaar en begint het nieuwe liedje te zingen. Iedereen zingt al snel mee. Na een paar keer het refrein te hebben gezongen, zingen alle kinderen een voor een hun eigen naam, de hele groep zingt het dan na.
Er wordt met veel plezier gezongen. Sommige kinderen zijn nog wat verlegen.

Als het namenliedje is afgelopen vertellen de kinderen aan Debby dat er nog een ander liedje van de Stap is. Ze zingen het samen voor.
Debby vraagt wie er de afgelopen week in de muziekhoek is geweest. Er gaan een heleboel vingers de lucht in.
Melinde mag de muziektas halen om te laten horen wat zij voor muziek heeft gemaakt.
Tijn en Danny laten ook hun muziekstuk horen.

Dan volgt een gesprek over muziek, want wat is dat eigenlijk?

Juf Marjanne speelt ook een heel bijzonder instrument, dat heeft zij meegenomen.
Kinderen zeggen eerst “een trompet!”
Evi: “blokfluit.'
Boaz weet het: "Klarinet!"

Omdat het de verjaardag is van de koningin speelt Juf Marjanne verjaardagsliedjes. De kinderen gaan erbij dansen.

Reflectie

Vorige week was de klas heel enthousiast en het was soms moeilijk voor sommige kinderen om te luisteren en hun aandacht erbij te houden. Daarom had Debby deze week besloten om zonder woorden te beginnen en dat werkte als een trein: de kinderen luisterden heel aandachtig!
Wanneer het later in de les, toen er wel werd gepraat, wat onrustig werd, ging Debby gewoon weer zingen. Meteen waren de kinderen er weer volop bij.

Het namenliedje vonden ze erg leuk, en ze lieten meteen wat van zich horen.

Het was erg leuk dat Marjanne haar instrument liet zien en horen, en zich muzikaal presenteerde: de kinderen zitten op het puntje van hun kussen en vonden het heel interessant. Ze hadden ook duidelijk zin in het dansen.

03

Goede dag!

dag 02
31 januari 2013
In de kring zingen
Fiep en Luna maken muziek.
Tijn en Danny laten hun muziekje horen.
Juf Marjanne's instrument
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.