Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Vandaag is het eindelijk zover, de muzieklessen van TOEVAL GEZOCHT beginnen weer! De kinderen zitten al in de kring, als juf Debby binnenkomt.

Debby wil heel graag te weten komen hoe de klas klinkt! Ze stelt zichzelf muzikaal - al spelend en zingend - voor.

Dan spelen we een muzikaal spelletje met onze namen: ieder kind zingt zijn of haar naam en de hele klas doet het na.

Ook praten we over vorig jaar: wat gebeurde er toen allemaal in de muzieklessen? Wat hebben we samen beleefd, wat voor muziek hebben we gemaakt, wie kwamen er op bezoek en wat weten ze nog over het optreden?

We praten ook over muziek in het algemeen: wat is dat eigenlijk? En wat voor muziek maken de kinderen thuis?

Er is ook een nieuwe toevoeging aan het dagelijks leven op school: een muziekhoek! Daar mogen de kinderen dagelijks zelfstandig werken. We gaan hem samen bekijken. Ook laat Debby een muziekkoffer achter waar instrumenten inzitten en een opname apparaatje, waar de kinderen hun eigen muziek mee op kunnen nemen.

Observatie

Als Debby de klas binnenkomt zingen de kinderen al het liedje van vorig jaar: "Donghi Mombe Mbudzi".
Ook de nieuwe kinderen zingen al gauw mee.

Bij het muzikale naam spelletje kun je duidelijk zien dat een aantal kinderen juf Debby al kennen en vorig jaar al muziekles hebben gehad: zij doen meteen mee, terwijl het voor een paar jonge kinderen nog even spannend is! Maar gelukkig is de drempel laag en doen ook zij al gauw mee.

Wanneer we over vorig jaar praten, hebben de kinderen van alles te vertellen. Felix bijvoorbeeld vertelt dat de cello op een stokje staat. Melinde vertelt over het optreden: "op het toneel, waar Sinterklaas ook komt."

Op de vraag: "Wat is muziek eigenlijk?" Is het eerst even stil. Dan gaat het al snel over de instrumenten die de kinderen thuis hebben.

Als we de muziekhoek gaan bekijken is de opwinding groot.

Reflectie

Het is heel leuk om 'terug' te komen! En ook om te zien dat de kinderen die vorig jaar al muziekles hebben gehad veel makkelijker iets van zichzelf laten zien en horen.

Ook is het leuk om te horen wat er allemaal is blijven hangen van de ervaringen van vorig jaar. Dat laat zien, dat de muzieklessen toch het een en ander teweeg hebben gebracht en een blijvende indruk bij de kinderen hebben achtergelaten.

De kinderen lijken veel zin te hebben in de les, maar naar elkaar luisteren vinden sommige kinderen nog wel moeilijk. Dat gaan we de komende tijd oefenen!

01

De muzieklessen beginnen weer!

dag 01
24 januari 2013
Met gesloten ogen luisteren
Luna laat de kikker horen
Als treintje naar de muziekhoek
De muziekhoek
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.