Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

In de klas hebben we met elkaar besproken wat ieder kind wilden gaan doen. Wij hadden ook een voorstel om misschien met verzameldozen nog een werk te maken. Dit idee werd totaal niet opgepakt dus hebben we het ook niet doorgezet.

De verzameldozen werden deze ochtend verder met rust gelaten. Veel kinderen stortten zich op kleine individuele projectjes.
De eerste helft van de ochtend werd er heel geconcentreerd gewerkt. Na de pauze (waarin voor het eerst alle kinderen in het atelier bleven) werd het een stuk onrustiger.

Benthe heeft vanochtend hele mooie, fijne kunstwerkjes gemaakt.

Sheninio was zoals gewoonlijk weer helemaal gefocust en zelfstandig bezig met een heel bijzonder werkstuk.

Wesley wilde graag verder met zijn eigen hut. 'Dit is een donker en licht hut'.
Wesley houd zijn hand achter het gaasachtige papier dat hij aan de tafels geplakt heeft en haalt hem weer weg; 'Kijk, net was het donker en nu is het weer licht!'. "Spannend he? licht en donker'.

Bertrand en Finn: 'Wij gaan een machine maken!' (Finn pakt de bamboe tak die hij een aantal weken geleden heeft meegenomen.) Finn: 'De bamboemachine, om iedereen dood te maken, boem, ik heb iemand dood gemaakt.' (Betrand probeert lijm uit een potje te krijgen.) Finn (door een wc rol heen): 'Ga door, ga door!' Bertrand: 'Waar gaat deze? Moet deze als laatst? Die d'r naast.' Finn: 'Met de bamboemachine!' Betrand: 'Het zit al vast, er moet plakband om.'Finn: 'Vergeet dit niet! Moet je dit vast plakken, zo hier! Plak hier vast en dan moet je hem wel hier doen!' Bertrand: 'Ja! Het plakt niet zo goed. Een nieuwe.' Finn: 'Nu moet je zo hier op. Proberen.' Betrand: 'Nu heb ik een schaar nodig.' Finn: 'Ik zoek de scharen! (Ze hebben allebei een schaar gevonden en vergelijken de beweging in de schaar. Bertrand gaat verder. Finn ziet de slang liggen. Finn: 'Ik spuit alles nat! Ik was de brandweerman!' (Bertrand duwt de machine) Betrand: 'Wigwam. En duw maar!' (Benthe, Bertrand en Finn beginnen een tune te zingen?) 'Ik ben mega, mega poepie, echt mega, echte super held.'
Finn schildert kleiFinn:”kijk het is helemaal veranderd!”Ik:”wat was het eerst dan?’Finn:”eerst was het helemaal blauw, toen oranje, toen zwart en nou is het zo”Finn pakt de roze verf
"nu ga ik het weer veranderen”

Reflectie

Veel kinderen beseffen goed dat het vandaag de laatste dag in het atelier was. Waar het hem in zat weet ik niet maar het was merkbaar bij de kinderen.
Ook deze ochtend is er heel hard en intensief gewerkt. Iedereen had een duidelijk idee van wat hij/zij wilde gaan doen.
Er werd veel geexperimenteerd met materialen, gecombineerd met verf, lijm, knippen, gaatjes maken e.d. Er hing een echte ' ateliersfeer'.



Aan het eind van de ochtend werd het een behoorlijke chaos. Joke nam een aantal kinderen eerder mee naar de klas zodat we met de laatste kinderen konden afronden en opruimen. We hebben een muziekje opgezet wat eigenlijk heel rustgevend werkte.

Na deze laatste dag hebben Eva, Jette en ik een lang nagesprek gehad over het project en het onderwijs. Het was heel prettig om terug te kijken en elkaars ' terugblik' te horen. Er viel veel over te vertellen en we zijn nog lang niet uitgepraat. Vrijdag komen we met z'n 3-en bijelkaar om een selectie te maken.
De komende dagen gaan we voor onzelf bedenken wat ieder zou willen filteren uit de afgelopen weken.

52

Dinsdag 09-10-07

dag 15
9 oktober 2007
Benthe
Sheninio
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.