Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

verbindingen

Wij hebben tot nu toe nog nauwelijks met 'technieken' gewerkt. Maar aangezien steeds meer kinderen (met name de jongens in Jesses hut) zich hiermee bezig houden, besluiten wij dit met de klas te bespreken. Wij willen dit doen naar aanleiding van een aantal werken van de kinderen, maar opeens ontdekt Jenny een spinnenweb.
(helaas hebben we hier geen foto's van)

Jenny: Hoe heeft de spin dit gemaakt?
Kind: Plakken de draadjes aan elkaar. Draait rondjes en zo komt het.
Stijn: Dat gaat zo en beweegt zijn handen hoe de spin het doet.

Jenny: Vanochtend waren er in het atelier ook kinderen die gingen iets maken met draadjes.
Eva: Wat hebben jullie daar mee gedaan?
Kind: Een huthuis maken.
Kind: Een boomhut.
Kind: Nee, gewoon een hut.
Jenny: En waar waren die draadjes dan voor nodig?
Kind: Gewoon, om alles vast te maken.

Stijn: Het rode kleed vastgeplakt.
Eva: Waarom vastgeplakt?
Stijn: Dan kan er water doorheen.

Jenny: Weten jullie wat een verbinding is?
Noah : Met draad.
Gozde: Het kan er ook nog af.
Stijn: Met stopcontact is verbonden met draad. (opm. alle draden in Jesses hut zijn stopcontactdraden)
Jenny: Waar lopen draden naar toe?
Noah: Vastgebonden aan de schoorsteen. (zie hut van Jesse!)
Jente : Bij ons was het stuk en toen hadden we geen tv meer.

(E)

Reflectie

In de bespreking :

Jenny : " Over toeval gesproken! Ik zag opeens het spinneweb en wist dat dat een mooie aanleiding was om het begrip verbindingen te introduceren "

Het begrip verbindingen op zich is een abstract begrip voor de kinderen en hoe spreken wij erover?
Hoe kunnen we hier een meer duidelijk begrip voor de kinderen van maken?
( H )

48

Verbindingen

dag 11
25 september 2007
Oscars verbindingen
Svens verbindingen
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.