Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

rood wordt kleurrijk! Vorige week had Sanne een probleem. Ze hoorde bij het groepje dat zich met rood bezig hield, maar ze vond een blauwe lap in het atelier……… en die was zo mooi. Liesbeth vraagt de kinderen om een oplossing te vinden voor Sanne en haar blauwe lap. Je kan de lap rood verven. Sanne vindt dat geen goed idee. Je doet er rode stippen op. Of rode dingen. Sanne kijkt niet blij. Het kan niet want het is niet rood. Sanne zwijgt. Liesbeth vraagt wat we in het project met rood hebben gedaan. Rood verzamelen, zelf rood maken, schilderen… Kan dat ook met blauw? Ja Is dat een goed idee? Sanne knikt, maar een paar kinderen vinden dat het niet kan want hun groepje heet “Rood”. Eén van de kinderen zegt dat ze in een ander groepje ook iets anders zijn gaan doen. Dan mag ‘blauw’ toch ook! Zijn er nog meer kinderen die met een andere kleur willen werken? Dalya, Julia en Annemarie kiezen zwart. Laura roze. Naomi wil blauw net als Sanne. Verzamel dingen in je kleur en leg ze mooi neer. Maak dan een foto van het werk. De kinderen gaan naar het atelier om kleur te zoeken en komen terug met lapjes, papier, wol… Sanne heeft alle blauwe dingen in een emmertje gedaan en haalt er steeds wat nieuws uit. Naomi wil met haar meedoen. Dat is goed. Samen leggen ze alle blauwe dingen op een tafel: glad blauw, zachtblauw, doorkijkblauw. Een kind zegt:”Het lijkt wel een blauwe wereld” Sanne en Naomi maken een blauwe poes, blauw gras, blauwe regen. Liesbeth geeft ze een voicerecorder en vraagt ze wat te vertellen over de blauwe wereld. Er ontstaat een verhaal in de blauwe wereld. Eerst wordt er een nieuw stuk verhaal in blauw neergelegd, daarna vertelt één van de meisjes wat er gebeurt. Poes in een blauwe wereld de poes ziet dat het gaat regenen. als het gaat regenen gaat altijd het gras verkleuren. het gras wordt blauw. nu gaat Sanne vertellen: als de regen voorbij is, komt de zon we hebben een zon nodig! van wit papier. nee,het is een blauw verhaal. Een blauwe zon: lichtblauw! Geen rondje, kijk de grootste regendruppel als zon. Nee, ik ben al de zon aan het maken! Dan maken we twee zonnen, één aan die kant en één aan de andere kant. Ik ga een foto maken, maar waar is het fototoestel? als het poesje wordt geroepen, krijgt ze wat te eten. dan gaat ze buiten staan wachten tot het eten komt. de poes krijgt eten. kijk dit is het etensbakje. ze krijgt poezenbrokjes en vis. als het poesje klaar is met eten, gaat ze in het bedje liggen. het etensbakje wordt omgedraaid en is nu een auto… als het poesje klaar is met slapen, dan gaat ze weg lopen. Heeeeel ver, maar achter haar staat een auto. De poes is in de tuin aan het spelen, samen met haar eigen bal. ze heeft een halsbandje om. nu gaat het poesje weer slapen. de poes gaat op een hele hoge berg klimmen. hij springt zo hoog als ie kan. zet jij hem op de berg? nee, ik weet niet hoe dat moet. als de poes klaar is met de berg beklimmen gaat hij vis en vogeltjes vangen. een voorbij lopende kind: wat is dat? Naomi: dat is een blauw verhaal over een poes. hij gaat vis en vogels eten. dat vindt hij zo lekker. er staat een auto voor hem, hij rende snel naar huis. de poes kreeg een nieuw baasje dat vond hij heel leuk. de poes ging met zijn baasje een rondje wandelen. toen kwam zij in een bos. hij moest poepen hij rende weg het baasje roepte hem steeds toen hadden ze hem gevonden het poesje ging heel snel naar huis

67

blauw

dag 09
1 oktober 2007
experimenteren met blauw materiaal
Sanne en Naomi leggen blauw bij blauw
een blauwe poes
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.