Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De jongens gaan meteen verder met hun werk. Wessel en Mitch maken een koffervrachtwagen. Stef begint ook aan de kar, maar als Wessel vraagt waar zijn geurblok is, pakt hij die weer.

Patrick begint aan zijn alienschip, maar kan al snel niet verder: de spijkers zijn te dik, hij kan er niet goed bij. Hij gaat naar de houthoek waar ook Melvin en Sebas zijn. Ze maken de hut netjes.

Sandor werkt gestaag verder. Hij zoekt kleinere spijkers, haalt er een deel van het vliegtuig af… “zo kan ik er beter bij”. Hij werkt zijn hout af met een vijl:”alles glad, mooi he”

“Kerosine”! Wessel vangt op dat Mats het over benzine heeft. “Een vliegtuig heeft kerosine, dat is veel sterker”, “en weet je, vliegtuigen tanken ook wel eens in de lucht”. “O ja?”, vraagt Melvin, “hoe doen ze dat dan?”. “Met een lange slang, en dan zo van boven erin.”

Er is langzamerhand een taakverdeling in de groep te bespeuren. Mitch geeft aanwijzingen, en zegt ook hoe ze het moeten doen. “Daar moet nog een propellor”, “zaag het maar even”.

Sandor timmert goed. Lukt het een ander even niet, dan vragen ze hem.

Wessel zaagt goed, met de figuurzaag.
Stef is aan het hakken.
Regelmatig laten ze een ander hun werkstuk zien.

Mats schrijft alle namen van de vliegtuigen op een groot blad. Hij wil een overzicht maken van alle objecten. Hij “is” groep 3 en denkt dat hij niet kan schrijven: “Sandor kan jij vliegdekschip schrijven?” Sandor doet het. Wessel schrijft ‘vliegende schotel’. Daarna blijft het even stil. Mats wil verder. Juf Ancella helpt hem door de letters aan te wijzen die hij nodig heeft. Hij schrijft ‘vliegtuig naar Turkije’ Zijn ogen blinken! Hij kan het zelf!
“Foto’s erbij?” vraagt Mats. Hij overlegt met Mariella of zij foto’s wil maken van de objecten. “Die moeten er dan bij”
Sebas en Melvin komen uit de houthut naar de werkbank en gaan ook timmeren en zagen aan de werkstukken.
Mariella komt vertellen dat ze de foto’s gaat afdrukken. Alle jongens willen kijken!
“Eigenlijk wilde ik er geen mensen bij”, zegt Mats. Sandor vindt het wel leuk dat hij erop staat. Mats:”O, oké dan doen we het zo”

In de loop van de ochtend gaan er een paar mannen geurblokken maken, net als Stef.
Als iedereen klaar is worden de geurblokken op één plank getimmerd tot één geurschilderij.

Reflectie

De samenwerking van de kinderen in groepje stenen en groepje hout was opvallend goed vandaag. Ze overleggen en helpen elkaar heel erg goed ook kijken ze kritisch naar elkaar en hoe het wordt.
Groep steen en hout is nog lang niet klaar met hun onderwerp.

63

hout

dag 08
25 september 2007
werkbank
zagen
timmeren
zagen
samenwerking
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.