Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Nadat de kinderen hebben kennis gemaakt met verzamelingen van anderen mogen ze hun dingen laten zien die ze zelf verzamelen: knikkers, plaatjes, knuffels, apparaten om uit elkaar te halen, schelpen, stenen... We ruiken, kijken, voelen en luisteren naar de kleine, grote, lekkere, lieve, harde, zachte, doorzichtige, scherpe dingen en geluiden die iedereen heeft mee genomen. In kleine groepjes zoeken we naar eigenschappen van de dingen die meegenomen zijn door de kinderen.

Reflectie

Iedereen binnen het team vindt het ongelofelijk hoe lang de kinderen aandachtig bleven in het kringgesprek van wel 60 minuten. Toch moeten we er volgende dagen op letten, sneller tot actie over te gaan. Zo lang in de kring is nauwelijks te doen voor kinderen van deze leeftijd.

Het was prettig om in kleinere groepjes verder te gaan met het bekijken van de dingen die de kinderen van thuis hadden meegebracht. Het viel op dat het vooral om 'hebbedingen' ging zoals knuffels en  plaatjes. Eén jongen nam meteen al met een eigen creatie; een vliegtuig van een skateboard, een houten tafel, een fietsbel, een lampje voor een lampion en een zaag.
Het maken van een identiteitskaart voor de dingen vonden de kinderen heel moeilijk. Veel kinderen gingen de dingen gewoon tekenen. Ook al hadden we steeds een groep 4 leerling gekoppeld aan een groep 3 kind, het omschrijven van eigenschappen bleek een probleem.

Bij het zoeken van materiaal dat bij de meegebrachte dingen past, gingen de kinderen eigenlijk allemaal meteen "iets maken": bedjes, boten, potjes vullen met kralen......... niet de bedoeling, maar wel goed als verkenning van het materiaal in het atelier. Alle kinderen liepen door elkaar, het was moeilijk voor kunstenaar, stagiaires en juffen om overzicht te houden. Liesbeth vond het een hoog 'knutselgehalte'  hebben. Marianne en Silvie zagen wel mooie dingen gebeuren.

Morgen verdelen we de klas in kleine groepjes om te kijken of we zo meer vat op de ontwikkelingen hebben en de kinderen beter kunnen volgen in hun onderzoek.

04

Kinderverzamelingen

dag 02
3 september 2007
Dit verzamel ik
Een oude stofzuiger
Eigenschappen
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.