Op de vraag wat de kinderen nodig hebben voor het tekenen van een vulkaan geven ze aan kleur nodig te hebben, vuur-kleuren: rood, geel, oranje. Mirjam draagt houtskool aan en laat zien dat je de staafjes op verschillende manieren kunt gebruiken. Annemarie weet wat houtskool is: “Zwart, om mee te tekenen.”Serena begint met het tekenen van een boot en wordt door Zubair erop gewezen dat we bezig zijn met een vulkaan. Ze verandert de boot in een vulkaanboot en tekent de vulkaan op zijn kop, het vuur komt er aan de onderkant uit. Bij navraag blijkt dit een bewuste keuze te zijn. Zo hoort het. Een ander kind tekent rechte strepen op het papier: de vulkaan is recht.
Mirjam vroeg zich al werkend af of de kinderen ooit een vulkaan gezien hebben.Hoe belangrijk is dat? Wanneer en op welke manier breng je informatie in? Vandaag hebben de kinderen gewerkt vanuit hun eigen idee van een vulkaan. Aanstaande dinsdag willen we ze (beperkt) informatie geven.