Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Van een vorige keer hadden we nog een stukje baan. Hiermee zijn we vandaag verder gegaan. Om het balletje te laten rollen moeten we van hoog naar laag. Dit was de eerste ontdekking die de kinderen moesten doen. Toen Mayke vroeg ´wat is nog meer een hoge plek´ werden de kinderen aan het denken gezet. Al vrij snel kwamen ze met de buizen aan het plafond waar iets aan kon hangen. ´Hoe maken we dat dan vast?´. ´Met plakband´. Met touw!´
Jolanda: we hebben twee banen. Als we de een iets langer maken wat gebeurt er dan?' Jantje: 'dan komen ze bij elkaar!'.
Jonah en Fiona gaan samen aan de slag met een bakje waar de balletjes dan in vallen.
Wanneer iemand de baan te schuin houdt zegt Jantje: 'kijk, daar gaat-ie keihard naar beneden!'.

Aangezien de baan in de gang hangt en vrij laag is opgehangen, om boven het bakje uit te komen, merkt Jantje op dat 'hier de mensen wel moeten bukken'.

Het is een vrij ingewikkeld proces, want de baan moet exact hetzelfde blijven als hij eenmaal goed afgesteld staat. We hebben regelmatig getest. Wanneer het balletje blijft hangen merkt Elayah op 'er hier teveel plakband.' Vervolgens pakt hij een schaar en knipt het weg.

Het knippen van het plakband kost veel tijd. Jesse leert Elayah hoe je het ook kunt scheuren. Even later helpt hij Marvin. 'Kijk zo moet het!'.

76

Baan op de gang

dag 14
8 oktober 2007
Elayah bouwt. Fiona kijkt toe
Het balletje komt eraan!
‘Hij zit vast’
‘Lukt het nu wel’
‘Hij doet het!’
Samen goed gewerkt
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.