Een van de vier kinderen uit het groepje was wel eens op een kermis geweest. Het viel op dat de anderen toch wel wat wisten. Er werden een hoop attracties genoemd. Vooral Terence had veel inbreng. "Daar moet je pionnen uitschieten", zei hij over een voetbalspel.
Na de kring zijn we naar de kermistafel (tafel waarop de kermis is opgebouwd) gegaan en het viel op dat sommige bouwsels van de vorige keer kapot waren gegaan. Klei uitgedroogd, en gevallen. De kinderen wilden het graag repareren. Op de vraag wie dat moet doen op een echte kermis zei Terence: "de maker". Hier hebben wij het woord "monteur" ingebracht en de kinderen zijn onder die term en verantwoordelijkheid aan de slag gegaan.
Toen de eerste reparatiewerkzaamheden gedaan waren zijn we begonnen met de achtbaan, want die wilden de kinderen graag maken (kringgesprek). Mayke bracht de gevouwen papiertjes binnen en de kinderen begonnen enthousiast te vouwen, nog niet samen. Jolanda, onderwijsassistent, zorgde ervoor dat het een gezamelijk project werd met de opmerking dat we maar eens moesten gaan kijken hoe het in de kermis past.
Eenmaal aan tafel kwamen ze erachter dat er nog drie bochten moesten komen. Jan zei dat hiervoor driehoeken nodig waren. Na een kleine les knippen en vouwen zijn met deze driehoeken de bochten gemaakt.
We zijn nu zover dat de achtbaan klaar is. Morgen willen we hem op palen gaan zetten. Hiermee zijn we vandaag al een beetje begonnen.
Opvallend was dat Jan als enige een stuk achtbaan met een bocht erin had gemaakt. En wel een die omhoog gaat. Dit is natuurlijk interessant als er later een rollend balletje in komt.