Touwtjes
Ali gaat nu iets kruislings plakken. Dit is de baas. Nynke: waar moet de baas staan?
Samierola heeft nu ook een baas gemaakt. Ali: een baasvliegtuig.
Raymondo: ja! Hij legt aan Raymondo uit hoe je een vliegtuig maakt. Ook Samierola heeft nu een baasvliegtuig.
Zullen we het ophangen?
We hangen touwtjes over de lamp.
Kelsey: he, daar kun je iets aan hangen.
Iedereen is nu erg enthousiast over de touwtjes. Doordat Nynke het begin aan het eind vastknoopt kunnen de kinderen hun baasvliegtuigjes en andere voorwerpjes die ze hebben vastgemaakt omhoog en omlaag trekken. Dit geeft een enorme impuls aan het proces, ze vinden het fantastisch en nu verzinnen ze steeds nieuwe dingetjes. Hoeioei, ik wil ook helemaal tot de lucht!
Touwtjes 2
Raymondo: ik ga een raket maken!
Ali: ik maak een raket.
Abbes: ik weet het, nog een plan, nog een wc-papier, vastmaken. Wc-papier die gaan naar boven en naar beneden.
Raymondo: ik wou dat ik piepklein was, dan ga ik er leuk op duizelig worden. Ik ga mijn vliegtuig even sturen, ik ga kotsen!
De draden naar de lamp draaien af en toe in elkaar. Abbes kan ze heel goed terugdraaien. Ze gaan voorzichtig met de draden om.
Opvallend hierbij is dat het hele grote vel wat vol stond met de bewegingen van gisteren, niet als verhaal dient van vandaag. De kinderen zoeken alle witte stukken op het vel om hun verhaal mee te vertellen en beschouwen de lijnen als een ander verhaal.
Nynke
Het blijkt dat interventie deze kinderen een stap verder brengen. De touwtjes waren een interventie. Ik had ze eerst vastgeknoopt aan de lamp, kinderen wilden er aan trekken uiteindelijk heb ik een rond touwtje geknoopt, zodat het object naar boven en naar beneden kon.
Het valt ons op dat interventie nodig is.
Nynke