Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We zijn begonnen met het terugvragen van gebeurtenissen van gisteren, namelijk het rollen van dingen. We hebben de vorm “rond” genoemd, omdat deze makkelijk rolt en het verband gelegd met vormen die moeilijk bewegen (driehoeken bijv.). op de vraag welke vorm het dopje had zei Ali: “van de auto”. Samier kwam erop dat de vorm “rond” is.
Jesse had vanuit de klas enkele dingen meegenomen die kunnen rollen. Iets later vroeg hij wat Elayah ermee aan het doen was. Rollen. We kwamen erachter dat een ronde vorm gemakkelijk beweegt. Na die met die spulletjes geëxperimenteerd te hebben zijn we in de aula rond gaan kijken. De kinderen kwamen met de lampen, klok en wielen die ook rond zijn. Ook de tafel waaraan we zaten was rond.
Vervolgens zijn we door de school gaan lopen. Opzoek naar dingen die gemakkelijk bewegen. We hebben er de nadruk op gelegd dat de leerlingen écht goed keken. Dit lukte vrij goed en de ze waren enthousiast bezig. Zo noemde Marvin de handvaten aan een skippybal: “kijk, we hebben koeienmelk”.
Alle voorwerpen hebben we verzameld op de grote ronde tafel. Toen alle kinderen zaten hebben we gevraagd hoe we de voorwerpen konden tekenen. De leerlingen kwamen er zelf mee dat dit met met viltstift op papier moest gebeuren. Aanhankelijk hadden Mayke en Jesse het idee om met z’n allen op één vel te werken. Dit hebben we laten varen omdat de leerlingen nog vrij druk waren. Iederen leerling kreeg een vel en één voor één werden alle vormen overgetrokken. Met dit idee kwamen de kinderen zelf!
Wanneer een vorm op het papier stond hebben Mayke en Jesse gevraagd wat het was en de naam van het voorwerp erbij geschreven. Het benoemen van de voorwerpen nam een belangrijke plaats in.

17

ronde vormen zoeken

dag 06
10 september 2007
ronde vormen in de school
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.