Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Dinsdag 4 september

We begonnen zoals elke dag in de kring. Even herhaald wat gisteren is gebeurd in de klas. Dan naar het atelier. Rondgekeken. De kinderen zagen het atelier voor het eerst. Ze waren enthousiast, begonnen met de grote katrollen te rollen. Dan de foto’s van gisteren bekeken. Herkenning van de dingen die de dag daarvoor gedaan zijn.

Reflectie

Overleg in het team

Hoe ging het?
Maria:
Ik heb behoefte aan meer verdieping door het werken in een klein groepje; meer tijd, dus een heel korte kring als start; niet gestoord worden; anarchie kunnen toelaten.
Nynke:
Ook behoefte aan meer verdieping; meer tijd; bijvoorbeeld fruit eten in het atelier zodat we van 9.10 tot 11.00 uur de tijd hebben; ik wilde graag iets gaan maken, er moest gewoon wat gebeuren.
Maaike:
Ik kon heel goed op de gang werken. De auto- en motorsporen zijn goed onderzocht. Ik kon een goed evenwicht vinden tussen eigen ontdekking en aansturing.

We spreken af dat we voorlopig doorgaan met de kleine groepjes. Jesse is nu afwezig vanwege lichte hersenschudding. Hij kan wellicht volgende week zich bij Maaike voegen. We zorgen dan dat we elkaar niet storen. We maken in het lokaal een miniatelier. We gaan door met wat we deden. Maria weet niet hoe het verder gaat maar wil dat helemaal van het moment volgende week laten afhangen. Wel goed materiaal klaarleggen, want daaruit bleek van alles te kunnen ontstaan.
Het opsplitsen heeft als nadeel dat we voor het documenteren minder handen over hebben. Toch kon Maria dat best aan met vier kinderen. Een voordeel is dat de verschillende benaderingen van Nynke, Mayke en Maria naast elkaar bekeken kunnen worden.

Met Eline de discussie: doen we dit voor de kinderen of voor onszelf, om er van te leren. Maria heeft duidelijk de laatste insteek. We gaan er in de loop van het project nader op in. Eline heeft in haar eigen lespraktijk eens per jaar een project gedaan om nadrukkelijk zelf van te leren. De andere projecten richtte zij nadrukkelijk op de kinderen. Omdat we nu zo kort tijd hebben leek het Maria logischer om de pedagogie als doel te kiezen. Je kunt de kinderen wel zes leuke weken bezorgen maar beter is het om als groep meer te leren van hoe kinderen leren en ontdekken. Alles voor zover deze belangen niet gewoon samengaan.
(M)

09

reflectie op de dag

dag 05
4 september 2007
wat deden we gisteren?
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.