Samen met de twee basisscholen De Kaap en Flevoparkschool en samen met kunstpresentatie-instelling Framer Framed, alle drie in Amsterdam Oost, heeft TOEVAL GEZOCHT een driejarig project opgezet om de Reggio Emilia-werkwijze, zoals TOEVAL GEZOCHT deze voor Nederland heeft vertaald, te onderzoeken en te realiseren in de peutergroepen van 3-jarigen en in de kleuterklassen.
Onderzoekend leren, verbeelding, eigenaarschap van de kinderen en hun creativiteit zijn belangrijke begrippen. De ruimtes worden opnieuw ingericht, zodat deze inspirerend zijn, uitnodigen tot zelfstandig onderzoek en een weerslag zijn van de kinderen die er inhoud aan geven. Kunstenaars en pedagogen van TOEVAL GEZOCHT werken samen met de bevo-docenten en de leerkrachten, gesteund door hun directies. De ouders worden actief hierin betrokken. In Framer Framed wordt jaarlijks een kinderatelier ingericht waarin het onderwerp van de tentoonstelling voor onderzoek wordt aangeboden aan de kleutergroepen die drie keer achtereen in dit atelier zullen werken. Zo komen kunst, erfgoed, de dagelijkse wereld van de kinderen, hun ouders, hun buurt en hun school in vruchtbare samenwerking bij elkaar.