Na weken van hard werken is de vieze zolder door Willem en door Anna omgetoverd tot een waar atelier. De kinderen zijn al weken kosteloos materiaal aan het sparen. En nu is dan eindelijk het grote moment daar. Naamkaartjes opspelden en de verzameling mee en op weg naar het atelier. De kinderen vinden het fantastisch. Eerst de ruimte ontdekken. Dan even centraal op de "loungeplek." Waar we elke keer zullen starten en eindigen. Daarna gaan de kinderen aan de slag. De dozen waar de verzamelingen in komen werden stevig door de kinderen onder handen genomen. Eerst met potlood, toen stiften, natuurlijk verf en daarna begon een kind met spulletjes, als lintjes, dozen etc. de doos te versieren. De andere volgden dit voorbeeld met veel plezier. Elk kind ging creatief aan de slag en de doos werd een waar kunstwerk. De een werkte lekker alleen en sommige werkten in groepjes. Een aantal leerlingen verbaasde ons. In de klas kunnen sommigen zich maar met moeite concentreren, maar nu waren ze uren bezig. Kijk maar eens naar de resultaten via foto's en filmpjes. Kortom: Toen we later weer in de klas waren, vroegen ze hoelang ze weer moesten wachten voor ze weer aan de slag konden.
In het atelier:
Met een schortje om: Ik ga koken
Juf ik ga kleuren mixen
Juffrouw mag ik verder gaan, met boterham in de mond.
Mijn kleren mogen vies worden
Opvallende uitspraken na de allereerste keer te hebben gewerkt in het atelier.
Juf, het was niet leuk. Het was SUPERLEUK!
Ik wist niet dat ik zo goed kon werken.
Juf, ik heb kriebels in mijn buik. Waarom? Als ik denk aan het atelier krijg ik vlinders in mijn buik.
Hoeveel dagen nog?
Nog 3 dagen, dan mogen jullie weer.
Dat is wel héééél erg lang.
Verkennen, wennen, onderzoeken, proberen en uitvinden.
Onderzoeken welke materialen er zijn.
Iedereen moet zijn plaats vinden.