Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Bij de introductie hebben we elkaar voorgesteld met onze namen.
We maakten geluiden met onze namen.

Bibi: ‘we zeiden onze eigen namen met een grappig dingetje erbij, met een kunstje of zo.’
Emma: ‘Was het dan het geluid dat het kunstje was?’
Bibi: ‘Nee, je eigen naam was het geluid’.

Naar aanleiding hier van gingen de kinderen op zoek naar de geluiden van hun namen.

Observatie

Na gezamenlijk verschillende geluiden te hebben onderzocht van het zeggen van namen en de geluiden die je met je voeten kunt maken. Stelt Emma voor: ‘Nou zou ik wel benieuwd zijn als jullie met elkaar je naam zou maken, zullen we dat eens proberen?’ De kinderen zwermen op onderzoek uit.

Het is opvallend hoe Moa zich door de ruimte beweegt. Ze rent van de ene muur naar de ander om met haar vingers tegen de muur haar naam te schrijven. Als ze klaar is met schrijven op de ene muur is rent ze heel vastberaden naar de volgende muur. Ze is heel zeker van haar zaak.

Naderhand bespreken we de geluiden die ze hebben ontdekt. Moa laat zien hoe zij het geluid van haar naam heeft onderzocht.
Emma: ‘En wat voor geluiden hebben we nu van Moa gehoord?’ De kinderen proberen het geluid na te doen met hun mond: ‘tsj, tsj, tsj’. Moa beschrijft het geluid van haar naam als ‘een beetje gesis’ die je maakt door je ‘tong op je tanden te leggen en dan blazen: tsssss’. Alle kinderen doen het geluid van Moa na.

06

Het geluid van je eigen naam

dag 02
16 januari 2012
De kinderen maken geluid naar aanleiding van hun naam.
Alle kinderen zijn in het speellokaal op zoek naar geluiden.
Moa schrijft haar naam op de muur.
Namen op de muur schrijven.
Moa laat aan de andere kinderen zien wat ze ontdekt heeft.
Moa doet het geluid voor dat ze ontdekt heeft.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.