Na twee weken achter elkaar bezoek van Sinfonietta muzikanten te hebben gehad, volgt vandaag weer eens een “gewone” muziekles.
We gaan het tweede deel van het Zimbabwaanse liedje over het mooie vogeltje, Shiri Yakanaka, leren.
We beginnen de les met een namen liedje. Debby begroet de kinderen door hun naam te zingen: “goedemorgen Fiep!”. Iedereen doet het na. Daarna doen we een ritme spelletje. Eerst klapt Debby een ritme en de klas doet het na. Dan mogen de kinderen een voor een zelf een ritme klappen. De anderen doen het na.
We zingen het liedje “shiri yakanaka” dat we een aantal weken geleden gezongen hebben.
Maar er is nog een tweede deel! Dit is het hele liedje:
Shiri yakanaka, unoendepi?
Uya, uya, uya kuneni!
Ndiri kukwira kumakore
kuti ndifanane nemakore
Mooi vogeltje, waar ga je heen?
Kom, kom, kom met me mee!
'Ik vlieg naar de wolken,
omdat ik zo gelukkig ben tussen de wolken!'
We luisteren ook naar “Il Gardellino” (de goudvink) van Antonio Vivaldi. De kinderen zitten met gesloten ogen heel stilletjes naar de muziek te luisteren.
Het ritme spelletje in het begin was erg leuk: sommige kinderen maakten best wel ingewikkelde ritmes, maar de klas in zijn geheel was heel geconcentreerd bezig en gaandeweg ging het steeds beter om het ritme samen na te klappen. De kinderen vonden het erg leuk om 'Shiri yakanaka' weer te zingen.
Met gesloten ogen naar muziek luisteren lijkt een magische werking op de kinderen te hebben. De fantasie van sommige kinderen wordt meteen aangesproken. Marcela bijvoorbeeld vertelt een heel verhaal over wat er allemaal in de muziek is gebeurd. Morris heeft ook veel ideeën.