Als Jochem aan het begin van de les aan iedereen mag laten zien wat hij vorige week had ontdekt, namelijk dat een walnoot open kan gaan als je hem laat vallen, raakt hij helemaal in de ban van de walnoot. Vorige keer waren het namelijk oude noten die makkelijk opgen gingen. Maar deze week breekt de (nieuwe) noot niet meteen uit elkaar; Jochem is vastberaden: die walnoot moet open! Evelien en Aron willen ook een walnoot openbreken.Op een gegeven moment wordt het te bont met de walnoten en haalt juf José ze weg.
Jochem verzamelt de stukjes noten en doet ze in een plastic bekertje dat hij onder de tafel verstopt. Later neemt hij het mee "voor de vogeltjes in mijn tuin."
De 'walnoten' groep verandert langzaam in een trommelgroep. Aron, Evelien, Jochem, Finn en Stan verkennen de “trommelpotentie” van menig materiaal op de geluidentafel.
Het wordt een waren trommelgroep. Verschillende soorten trommels worden gebouwd.
Stan en Finn zijn niet zozeer met het trommelen zelf bezig, maar met andere geluiden. Ze horen wel degelijk bij de trommelgroep.
Thijmen, die niet bij dit groepje mocht van José maar een opnameapparaatje had gekregen om geluiden op te nemen, blijft hangen rondom deze groep.
De energie is vooral in deze groep van begin af aan te voelen: als de walnoot niet breekt wordt het steeds fysieker tot Jose er een stokje voorsteekt.
Het trommelen heeft aanvankelijk vooral een onderzoekend karakter. Als een plastic schaal breekt zegt Evelien: "het klinkt anders!" Toch lijkt het steeds harder en energieker te worden. Ook als er deuken in de metalen schalen komen gaan de kinderen gewoon door.