De vorige keer hebben de kinderen al het geluid van de glijbaan onderzocht. In het kringgesprek aan het begin van de les laat Debby een geluidsfragment hiervan horen.
Debby vraagt de kinderen waar zij aan denken bij het horen van dit fragment. Een aantal kinderen roept 'aan de glijbaan'. Aron zegt: 'Aan pauken!' Een ander kind zegt: 'Ik denk aan een trommel'.
Eenmaal in het parkje trekt ook vandaag de glijbaan de aandacht van een groep kinderen.
De kinderen gebruiken de glijbaan opnieuw als trommelinstrument. Zij gebruiken hiervoor hun handen, vuisten, ellebogen en voeten. Maar ook een metalen muntje en verschillende soorten takken. Zij ontdekken dat de dikte van stokken de klank kan beïnvloeden.
Daarnaast onderzoeken zij vandaag ook 'het geluid van het glijden'. Hiervoor gooien de kinderen takken op de glijbaan die er vervolgens vanaf glijden. De kinderen mochten zelf niet op de glijbaan klimmen. Aron heeft hiervoor een oplossing: 'ik onderzoek geluiden, daarom mag ik er vanaf glijden.'
De geluidsmontage van dit onderzoek is imposant. Volgende week willen wij het aan de kinderen laten horen.
José, de leerkracht, omschrijft in het reflectiegesprek de ontwikkeling van de kinderen als volgt: 'Vorige week onderzochten de kinderen nog wat ze op hun pad tegen kwamen. Deze week bedienen ze het materiaal. Ze nemen de regie in eigen hand. De glijbaan wordt een muziekinstrument.'